Вирусът, скрит в генома на бананите, е унищожен с технологията CRISPR

НаукаOFFNews Последна промяна на 04 февруари 2019 в 00:00 5163 0

Кредит Pxhere

Популярната вече технология за редактиране на генома CRISPR/Cas9 бе използвана за унищожаването на вирус, който се крие в голяма част от бананите, отглеждани в Африка.

Други екипи се опитват да използват същата техника, за да направят бананите сорт Кавендиш, които се продават масово в супермаркетите по света устойчиви на заболяване, което заплашва да направи невъзможно отглеждането на този сорт в бъдеще, съобщава NewScientist.

Вирусът BSV (Banana streak virus) може да се разпространява не само от растение на растение от насекоми, както повечето растителни вируси. Той също така интегрира своята ДНК в банановия геном. На места като Западна Африка, където бананите са основна храна, повечето банани вече имат вируса, вграден вътре в тях.

Когато трастения са подложени на стрес или суша, вирусът активизира

Основните симптоми на болестта са появата на  ивици по листата на бананите и разцепване на псевдостъблото. В по-късните стадии на заболяването растението загнива и в крайна умира.

И земеделският производител не може да направи нищо.

Поражения на BSV. Снимка: Pestnet.org

Унищожаването на вируса

Екип от Международния институт за тропическо земеделие в Кения вече използва метода за редактиране на генома CRISPR, за да насочи и унищожи вирусната ДНК вътре в генома на бананов сорт, наречен Gonja Manjaya.

Планът е да се използват тези растения за отглеждане на безвирусни растения за фермерите. Освен това екипът използва CRISPR и за да направи бананите устойчиви на вируса, така че да не се заразяват повторно.

Но правният статут на геномно-редактираните растения в страните от Западна Африка, където се отглежда Gonja Manjaya, е неясен.

„Мисля, че в момента се обсъжда дали ще е нужна законова регулация“, коментира Лина Трипати (Leena Tripathi), водещ автор на изследването, публикувано в списание Communications Biology, .

Популярния банан сорт Кавендиш не се заразява от вирус, а от гъбичен щам, наречен Tropical Race 4, който унищожава плантациите на Кавендиш по целия свят. Преди 60-те години най-популярният банан е бил по-вкусният сорт Грос Мишел (Gros Michel), който фермерите трябвало да спрат да отглеждат заради разпространението на друг гъбичен щам, наречен Tropical Race 1.

Тъй като Кавендиш е стерилен мутант, който може да се размножава само чрез клониране, няма начин да се развъждат устойчиви сортове. Вместо това няколко екипа по целия свят се опитват да използват CRISPR, за да го направят устойчив на Tropical Race 4.

Един австралийски екип вече създаде генетично модифициран Кавендиш, който е устойчив като добави ген от дивия банан. Но поради противопоставянето на ГМО храните в световен мащаб, този сорт може никога да не се отглежда за пазара. Използването на CRISPR се счита за предпочитано, тъй като някои страни, включително САЩ, не разглеждат редактираните на генома на растения като трансгенни, в зависимост от това какво е направено.