Земята е била по-привлекателна за извънземните по времето на динозаврите

Ваня Милева Последна промяна на 14 ноември 2023 в 00:00 3124 0

Кредит getty images

За всички потенциални извънземни, търсещи извънземни форми на живот, Земята би привлякла вниманието по-лесно по времето на динозаврите, отколкото днес.

Моделирайки последните 540 милиона години от историята на Земята – фанерозойския еон – и проследявайки  промените на различните биоподписи, използвани от астробиолозите за откриване на признаци на живот на далечни планети, двама изследователи откриват, че две ключови двойки биосигнатури са по-силни преди около 100 до 300 милиона години: кислород и метан и озон и метан. Това се дължи предимно на разпространението на растителността, доставяща значително по-високи нива на кислород в атмосферата по времето на динозаврите.

Изследванеъо на астробиолога Ребека Пейн (Rebecca Payne) и астрономаЛиза Калтенегер (Lisa Kaltenegger) от Университета Корнел е публикувано в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters.

Промени в нивата на кислород в продължение на милиони години. Кредит: Rebecca Payne/Carl Sagan Institute

Това означава, че всички хипотетични извънземни телескопи, търсещи биомаркери или спектри на излъчване, биха могли да забележат нашата планета много по-лесно през периода юра, отколкото днес.

"Светлият пръстов отпечатък на съвременната Земя бе нашият шаблон за идентифициране на потенциално обитаеми планети, но има време, когато този пръстов отпечатък е бил още по-ясно изразен – по-добре е показвал признаци на живот", коментира Калтенегер.

"Това ни дава надежда, че може да е малко по-лесно да открием признаци на живот – дори голям, сложен живот – другаде в космоса."

Всякакви фактори влияят върху количеството кислород в атмосферата, от нивото на растителната покривка на сушата до различните видове морски видове в океана и доминиращите модели на времето.

За по-голямата част от последните около 400 милиона години се смята, че нивата на кислород в атмосферата са били в рамките на 16-35 процента. Това е известно като "пожарен прозорец": ако е по-малко, няма да има пожари, ако е  повече - ще бъде много трудно да се потушат.

"Фанерозоят е само последните около 12% от историята на Земята, но обхваща почти цялото време, в което животът е бил по-сложен от микробите и гъбите", отбелязва Пейн.

Астрономите претърсват и останалата част от Вселената за същите светлинни сигнатури, търсейки признаци на атмосфера, която може да поддържа форма на живот, която може да ни е позната. Сега знаем как трябва да изглежда една фанерозойска планета и това търсене може да бъде по-прецизно.

С напредналата технология на борда на космическия телескоп "Джеймс Уеб" (JWST) учените вече имат способността да анализират атмосферата на екзопланети, въпреки че все още не можем да сме сигурни, че животът ще се развива по същия начин, както на Земята.

"Надяваме се, че сега ще открием някои планети, които случайно имат повече кислород от Земята, защото това ще направи търсенето на живот малко по-лесно", казва Калтенегер.

"И кой знае, може би има и други динозаври, които чакат да бъдат открити."

Справка: R C Payne, L Kaltenegger, Oxygen bounty for Earth-like exoplanets: spectra of Earth through the Phanerozoic, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters, Volume 527, Issue 1, January 2024, Pages L151–L155, https://doi.org/10.1093/mnrasl/slad147