Акценти на седмицата: 7 декември - 13 декември 2015

Най-интересното, което се случи тази седмица

Наука ОFFNews Последна промяна на 13 декември 2015 в 08:31 3645 0

Космос

През изминалата седмица японците доказаха, че са упорит народ и не се отказват лесно - един крехък космически апарат, с тегло колкото стара автоматична пералня, сериозно аварирал, бе върнат към работа. При това човекът, който измисли как да стане това и който изчисли траектарията му е нежна 35-годишна японка (Съдбата на авариралия японски апарат е в ръцете на 35-годишна жена). Корабът "Якацуки" извърши космически подвиг, след като основният тласкащ двигател стана безполезен, само с помощта на маневрените двигатели той успя да влезе в орбита около Венера, а инструментите му започнаха да изпращат първите снимки и данни на нощната красавица (Японският аварирал апарат Акацуки успешно влезе в орбита около Венера).

А ако ви интересува нещо повече - хитрите иновации на японския технически гений и точно как са излезли успешно от ситуацията - може да прочетете за Премеждията на японското чудо Акацуки.

Някои от добре пазените тайни на планетата джудже Церера са разкрити в две нови проучвания, публикувани през изминалата седмица (Нови данни за произхода на светлите петна на Церера ). Една от тези разгадани загадки е произхода на мистериозните ярки петна, които с срещат по цялата повърхност на планетоида. В едното изследване, учени определят този светъл материал като вид сол. А второто проучване предполага наличието на богати на амоняк глини, което повдига нови въпроси за начина на формиране на самата Церера.

Тази седмица ви узнахме нещо наистина много вълнуващо - открит е неизвестен досега обект в покрайнините на нашата Слънчева система и който може да е дори по-голям от Земята. Досега се смяташе, че такива обекти в Слънчевата система няма. Дали това ще продължи да е така или може би ще запишем в Слънчевото семейство една по-голяма и по-студена братовчедка на Земята? Ще покажат по-нататъшните наблюдения на тази евентуална суперземя. Открита е първата суперземя в Слънчевата система?

Физика

Термоядреният реактор - стеларатор - бе стартиран и е успял да генерира плазма

Естествено, един от важните акценти на седмицата че стартът на немския проект на най-големия във света стеларатор, синтезен термоядрен реактор и твърдят че за кратко са успели да генерират супернагорещена хелиева плазма във вътрешността на устройството - ключов момент от експерименталния процес на новия реактор.

Това е забележителен напредък в усвояването на процеса на добиване на енергия чрез термоядрен синтез, за който се смята, че е потенциално неограничен, безопасен и евтин източник на така необходимата на нашата цивилизация енергия.

Метален прах може да замени бензина, твърдят канадски учени. Изследователи от университета Макгил смятат, че използването на железен прах като гориво е по-изгодно от други алтернативи - водородни, биогорива и електричество.

Биология

Ето как делфините виждат хората. За първи път в света изследователи от САЩ и Великобритания са възпроизвели неясните очертания на водолаз след запис на сонарните сигнали, подавани от делфин, с помощта на подводен микрофон и ги превърнали в изображения и 3D модели. "В бъдеще екипът ни би искал да разбере дали и как делфините могат да споделят тези ехолокационни изображения като част от вътрешновидов аудио-визуален език", кодирайки изображения с ехолокационни сигнали.

Медицина

Генетика на шизофренията - Една статия на Недялка Аценова, която излезе в последната седмица и предизвика голям интерес.

Склонността да направиш избор да приемеш по-малката награда, достъпна веднага, отколкото да изчакаш и получиш повече в бъдеше, се предава генетично, е установило изследване на учени от Университета на Вашингтон. Склонността към импулсивен избор е наследствена.