18 декември 2017
  •  Говорят медиците

Близо ли е хапчето, с което ще слабеем, без да се потим

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 октомври 2015 в 14:5614571
Снимка: lifehacker.com

Няма хапче, с което да отслабнем и да станем по-здрави, с по-силно тяло без физическо натоварване и усилени тренировки.

Но науката не стои на едно място и учените все по-добре разбират молекулярните процеси, които се случват в мускулите и цялото тяло по време на спортни мероприятия. Така че, рано или късно, ще има такова хапче, може би.

Наскоро в списание Cell Metabolism австралийски изследователи от Университета в Сидни докладват резултатите от експериментите си, които дават надежда за създаването на подобно хапче.

Авторите са избрали четирима здрави, но необучени доброволци и ги накарали да извършат 10 минути интензивни упражнения. След това учените анализирали промените в активността на някои протеини в различни тъкани от тялото на доброволците. Били наблюдавани промени при повече от хиляда протеини и изследователите представят първата карта на тези процеси.

"Това е голям пробив, тъй като тя [картата] позволява на учените да използват тази информация, за да създадат лекарства, които да наподобят истинските полезни промени, предизвикани от физическите упражнения", коментира д-р Нолан Хофман (Nolan Hoffman), водещ автор от центъра Чарлз Пъркинс към Университета в Сидни.

"Повечето традиционни лекарства са насочени към отделни молекули. В нашата работа ние доказахме, че всяко лекарство, което има за цел да имитира физически упражнения трябва да се насочи към множество молекули и може би дори и пътища, които са комбинация от молекули, работещи заедно. Смятаме, че това е ключът към загадката на медикаментозното лечение, имитиращо упражнения ", обяснява съавторът проф. Дейвид Джеймс.

Неотдавна в списание Chemistry & Biology, учени от Великобритания писаха за разработката на вещество, което блокира активността на протеина инозинмонофосфатсинтаза (ATIC), който играе ключова роля в енергийния метаболизъм на клетките. В клетките се активират сигнали, съобщаващи за липса на енергия - както при интензивна физическа активност - и рязко се увеличава консумацията на глюкоза. Тяхното "съединение №14" позволява "да се горят" мазнини и без упражнения: при мишки било показано, че животните, прехранени с мазни храни и вече показващи признаци на диабет, след като получили "лекарството" намалили теглото си, а нивото на кръвната захар се върнало в нормалните си граници.

Но дори и ако в края на краищата се създаде хапче, което да замени упражненията, то едва ли ще е универсално. Такива съединения могат да действат само на определена група от клетки и то само по един специфичен начин.

Принуждавайки клетките да изгарят мазнините, те няма да направят костите ви по-здрави, няма да ви укрепят сърцето и белите дробове. Затова, за съжаление, явно нещата ще продължат да се случват по "трудния начин".

поп Дръвчо 15.10 2015 в 17:01 1
Кратък отговор на въпроса в заглавието: НЕ.

Срещу термодинамиката не се рита.

25 декември 2017 в 00:0010186