Спътникът на Марс Фобос се оказа парче от планетата (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 26 септември 2018 в 15:35 11712 0

Новопостъпилите данни от Mars Global Surveyor дават нови аргументи в подкрепа на хипотезата, че Фобос някога е бил част от Червената планета.

Марс има два големи спътника - Фобос и Деймос ("страх" и "ужас"). Техният произход е неясен - те са много по-тъмни от Марс и ако се съди по отразената светлина във видимия и близкия инфрачервен диапазон, двете тела са подобни на тъмните въглеродни астероиди от клас С. Затова някои предполагат, че Фобос и Деймос са астероиди, уловени от гравитацията на Марс. Този сценарий обаче не съответства на очертанията и орбитите на спътниците. Те сочат, че е по-вероятно двете тела някога да са били част от Марс, оделени в резултат на сблъсък с голям обект.

Марсианският произход на спътниците бе потвърден тази година с математическо моделиране.

Повторно обработвените данни от сондата Mars Global Surveyor (1997-2006) даде нови аргументи в подкрепа на теорията, че марсианските луни Фобос и Деймос някога са били част от Марс.

Изследването е публикувано в списание Journal of Geophysical Research: Planets .

Авторите на новото проучване обръщат внимание на спектъра на Фобос в рядко разглежданата близка до инфрачервения спектър област. Данните са събрани през 1998 г. от спектрометъра на сондата Mars Global Surveyor, който лети между Фобос и Марс, преди да достигне ниска марсианска орбита.

Учените сравняват спектъра на спътника със спектъра на метеорит, паднал на земята в близост до езерото Тагиш в Канада - остатък изгорял в атмосфера на богат на въглерод астероид клас D. За целта метеоритът и други проби са поставени във вакуумна камера и са създадени условия, имитиращ острия преход между ден и нощ на Фобос.

Оказа се, че в близкия инфрачервен диапазон спектърът на Фобос не е сходен на спектъра на въглеродния метеорит, но на практика съвпада с спектъра на базалта - вулканична скала, която съставя основно кората на Марс.

Авторите на изследването не твърдят категорично, че целият Фобос се състои от марсианско вещество, но спектралните данни показват, че поне част от спътника е марсиански базалт. Може би спътникът включва и част от веществото на тялото, което се е сблъскало с Марс и предизвикало раждането на Фобос.

Случаят не е приключен

Все още има някои възражения. Метеоритът на езерото Тагиш вероятно е дошъл от астероид тип D, но има някои необичайни характеристики и може да не е най-добрият пример за сравнение за този вид обект. Освен това, Фобос е бил изложен на космическата среда дълго време, което е направило спектъра му още по-сложен и по-трудно сравним с по-чистите, по-малко ерозирали лабораторни проби.

Вероятно край на споровете около произхода на Фобос ще сложат резултатите от данните, които ще донесат апартатите OSIRIS-Rex и Hayabusa-2, от които чакаме да доставят проби от астероидите Бену и Рюгу на земята съответно през 2023 и 2020 г.