Изгубен храм на Акропола е разкрит в рисунка на овчар, направена преди 2500 години

Ваня Милева Последна промяна на 09 октомври 2025 в 00:00 79 0

Атинският Акропол с Партенона

Кредит Constantinos Kollias/Unsplash

Атинският Акропол с Партенона.

Атинският акропол е скалист хълм в гръцката столица, където се намира известният храм Партенон. Това е един от най-посещаваните и известни археологически обекти в света.

Нова публикация в American Journal of Archaeology, от Янрик ван Рукхойзен (Janric van Rookhuijzen), археолог и постдокторант от Университета Радбауд и Мерл Лангдън (Merle Langdon) от Университета на Тенеси, разказва истинска древна детективска история за изгубен храм на мястото на Партенона. Всичко започва с откриването на древна рисунка.

Рисунка на овчар

Скалните рисунки са открити на мраморна скала във Вари. Намира се само на няколко десетки километра от Атина. Чертежът, който интригува най-много учените, е много малък. Общо през последните години тук са открити повече от 2 хиляди графити, направени от овчари и козари, открити и проучени от Мерл Лангдън през последните години. Те съдържат текст, както и рисунки, включващи кораби, коне и еротични сцени. Всички те датират от шести век пр.н.е.

Новооткритата творба е груба скална рисунка на сграда. Въпреки че детайлите на рисунката не са напълно ясни, тя може да бъде идентифицирана като храм заради колоните и стъпалата.

Скална рисунка с изображение на храм и надпис. Кредит: labrujulaverde.comСкална рисунка с изображение на храм и надпис. Кредит: labrujulaverde.com

Рисунката е почти напълно унищожена от ерозия, но надписът може да се различи. Необичайното изображение включва схема на сграда на храма. Има пет колони, а пентастилът е много нетипичен за гръцката архитектура, с редки изключения като например храма на Аполон в Термос. Изпъкналите елементи и хоризонтални линии предполагат двуетапна облицовка или антаблеман с акротерии.

Реконструкция на рисунката, намерена във Вари.Реконструкция на рисунката, намерена във Вари. (Рисунка от Мерл Лангдън). Кредит: old-origins.net

Около сградата се извива надпис от букви от древната атическа азбука, който гласи " На Хекатомпедон... Миконос" ("Сградата с височина 30 метра... на Микон"). Микон не е известен по друг начин, но най-вероятно е бил овчарят, който е направил рисунката, докато е пасъл стадата си. Използваната версия на гръцката азбука е много древна, което показва, че рисунката е направена още през 6 век пр.н.е.

От голямо археологическо значение е думата в надписа "Хекатомпедон" – гръцко име (сто фута), означаващо "30 метра висок". Тази огромна сграда някога се е издигала на мястото, където сега се намира Партенонът. Храмът е бил посветен на богинята Атина. Рисунката на пастира Микон е почти сто години по-стара от Партенона, чието строителство е започнало около 450 г. пр.н.е.


Местоположението на находката е обозначено с червена стрелка. Кредит: labrujulaverde.com

Изгубеният древногръцки храм

Оказва се, че древният Партенон не е първият величествен храм на това място. Археолозите предполагат, че тук се намират още по-древни храмове, но не са намерили доказателства. Как са изглеждали тези свещени съоръжения, кога са били издигнати и къде точно са били разположени – всичко това е загадка. Трудно е да се отговори, защото през 480 г. пр.н.е., по време на гръко-персийските войни, персийската армия пристига в Атина и унищожава всички сгради на Акропола.

Всъщност Музеят на Акропола в Атина е хранилище на руини и големи счупени скулптури, изобразяващи сцени от гръцката митология, включително бикове, погълнати от лъвове. Някога всичко това е било част от храмовата украса. Всичко е унищожено от персите. Сега учените се интересуват от въпроса: може ли един от изгубените храмове да е Хекатомпедонът, нарисуван от Микон?

Храм за съхранение на съкровища

Най-интересното за този мистериозен предшественик на Партенона е споменаването на името му в древногръцки указ (Декрет относно Акропола от 485/4 г. пр.н.е.). Документът датира от времето преди персийското нападение и построяването на Партенона. Текстът му казва, че Хекатомпедон е място за съхранение на съкровища.

Детайл с надписа за ХекатомпедонДетайл с надписа за Хекатомпедон. Кредит: labrujulaverde.com

Някои учени казват, че Хекатомпедон, споменат в указа, е бил храм, тъй като гръцките храмове обикновено са служили като хранилище за съкровища, посветени на боговете. Други изследователи настояват, че думата "Hecatompedon" може изобщо да не се отнася за храма и може би означава открития двор на Акропола.

Детайл от надписа с името Миконос Детайл от надписа с името Миконос (Μίκōνος). Кредит: labrujulaverde.com

Само наскоро открититата рисунка пастира Микон помогнаха на учените да разберат тази древна мистерия. Микон нарича своя нарисуван храм Хекатомпедон. Това означава, че терминът "Хекатомпедон" в декрета се отнася конкретно за храма. Дори Партенонът, който днес стои на хълма, някога се е наричал Хекатомпедон. Разбира се, храмът, изобразен от Микон, отдавна го няма, но най-вероятно някои от храмовите скулптури в музея принадлежат на него, тъй като някога е стоял на мястото, където днес стои Партенонът.

Музей на Акропола в АтинаМузей на Акропола в Атина. Кредит: old-origins.net

За грамотността на овчарите

Освен всичко изброено, открититата рисунка е важна и защото показва, че противно на общоприетото схващане, овчарите не са били неграмотни в онези древни времена. Много скални рисунки и надписи показват, че тези хора са били доста образовани, поне са знаели да четат и пишат. Рисунките явно са им помогнали да прекарват безкрайно скучните часове на работа.

Така надписите, направени някога от овчари от скука, се превърнаха в ключ към разгадаването на историческите загадки на един от най-емблематичните археологически обекти в света.

Справка: Mikon’s Hekatompedon: An Architectural Graffito from Attica; By Merle K. Langdon and Jan Z. van Rookhuijzen; American Journal of Archaeology Vol. 128, No. 3 (July 2024), pp. 433-442; DOI: 10.1086/729771 © 2024 Archaeological Institute of America

Източник: Shepherd’s graffiti sheds new light on Acropolis lost temple mystery – new research, Janric van Rookhuijzen
Classical Archaeologist and Postdoctoral Research Fellow, Radboud University,  The Conversation

    Най-важното
    Всички новини