
Атинският акропол е скалист хълм в гръцката столица, където се намира известният храм Партенон. Това е един от най-посещаваните и известни археологически обекти в света.
Нова публикация в American Journal of Archaeology, от Янрик ван Рукхойзен (Janric van Rookhuijzen), археолог и постдокторант от Университета Радбауд и Мерл Лангдън (Merle Langdon) от Университета на Тенеси, разказва истинска древна детективска история за изгубен храм на мястото на Партенона. Всичко започва с откриването на древна рисунка.
Рисунка на овчар
Скалните рисунки са открити на мраморна скала във Вари. Намира се само на няколко десетки километра от Атина. Чертежът, който интригува най-много учените, е много малък. Общо през последните години тук са открити повече от 2 хиляди графити, направени от овчари и козари, открити и проучени от Мерл Лангдън през последните години. Те съдържат текст, както и рисунки, включващи кораби, коне и еротични сцени. Всички те датират от шести век пр.н.е.
Новооткритата творба е груба скална рисунка на сграда. Въпреки че детайлите на рисунката не са напълно ясни, тя може да бъде идентифицирана като храм заради колоните и стъпалата.
Скална рисунка с изображение на храм и надпис. Кредит: labrujulaverde.com
Рисунката е почти напълно унищожена от ерозия, но надписът може да се различи. Необичайното изображение включва схема на сграда на храма. Има пет колони, а пентастилът е много нетипичен за гръцката архитектура, с редки изключения като например храма на Аполон в Термос. Изпъкналите елементи и хоризонтални линии предполагат двуетапна облицовка или антаблеман с акротерии.
Реконструкция на рисунката, намерена във Вари. (Рисунка от Мерл Лангдън). Кредит: old-origins.net
Около сградата се извива надпис от букви от древната атическа азбука, който гласи " На Хекатомпедон... Миконос" ("Сградата с височина 30 метра... на Микон"). Микон не е известен по друг начин, но най-вероятно е бил овчарят, който е направил рисунката, докато е пасъл стадата си. Използваната версия на гръцката азбука е много древна, което показва, че рисунката е направена още през 6 век пр.н.е.
От голямо археологическо значение е думата в надписа "Хекатомпедон" – гръцко име (сто фута), означаващо "30 метра висок". Тази огромна сграда някога се е издигала на мястото, където сега се намира Партенонът. Храмът е бил посветен на богинята Атина. Рисунката на пастира Микон е почти сто години по-стара от Партенона, чието строителство е започнало около 450 г. пр.н.е.
Местоположението на находката е обозначено с червена стрелка. Кредит: labrujulaverde.com
Изгубеният древногръцки храм
Оказва се, че древният Партенон не е първият величествен храм на това място. Археолозите предполагат, че тук се намират още по-древни храмове, но не са намерили доказателства. Как са изглеждали тези свещени съоръжения, кога са били издигнати и къде точно са били разположени – всичко това е загадка. Трудно е да се отговори, защото през 480 г. пр.н.е., по време на гръко-персийските войни, персийската армия пристига в Атина и унищожава всички сгради на Акропола.
Всъщност Музеят на Акропола в Атина е хранилище на руини и големи счупени скулптури, изобразяващи сцени от гръцката митология, включително бикове, погълнати от лъвове. Някога всичко това е било част от храмовата украса. Всичко е унищожено от персите. Сега учените се интересуват от въпроса: може ли един от изгубените храмове да е Хекатомпедонът, нарисуван от Микон?
Храм за съхранение на съкровища
Най-интересното за този мистериозен предшественик на Партенона е споменаването на името му в древногръцки указ (Декрет относно Акропола от 485/4 г. пр.н.е.). Документът датира от времето преди персийското нападение и построяването на Партенона. Текстът му казва, че Хекатомпедон е място за съхранение на съкровища.
Детайл с надписа за Хекатомпедон. Кредит: labrujulaverde.com
Някои учени казват, че Хекатомпедон, споменат в указа, е бил храм, тъй като гръцките храмове обикновено са служили като хранилище за съкровища, посветени на боговете. Други изследователи настояват, че думата "Hecatompedon" може изобщо да не се отнася за храма и може би означава открития двор на Акропола.
Детайл от надписа с името Миконос (Μίκōνος). Кредит: labrujulaverde.com
Само наскоро открититата рисунка пастира Микон помогнаха на учените да разберат тази древна мистерия. Микон нарича своя нарисуван храм Хекатомпедон. Това означава, че терминът "Хекатомпедон" в декрета се отнася конкретно за храма. Дори Партенонът, който днес стои на хълма, някога се е наричал Хекатомпедон. Разбира се, храмът, изобразен от Микон, отдавна го няма, но най-вероятно някои от храмовите скулптури в музея принадлежат на него, тъй като някога е стоял на мястото, където днес стои Партенонът.
Музей на Акропола в Атина. Кредит: old-origins.net
За грамотността на овчарите
Освен всичко изброено, открититата рисунка е важна и защото показва, че противно на общоприетото схващане, овчарите не са били неграмотни в онези древни времена. Много скални рисунки и надписи показват, че тези хора са били доста образовани, поне са знаели да четат и пишат. Рисунките явно са им помогнали да прекарват безкрайно скучните часове на работа.
Така надписите, направени някога от овчари от скука, се превърнаха в ключ към разгадаването на историческите загадки на един от най-емблематичните археологически обекти в света.
Справка: Mikon’s Hekatompedon: An Architectural Graffito from Attica; By Merle K. Langdon and Jan Z. van Rookhuijzen; American Journal of Archaeology Vol. 128, No. 3 (July 2024), pp. 433-442; DOI: 10.1086/729771 © 2024 Archaeological Institute of America
Източник: Shepherd’s graffiti sheds new light on Acropolis lost temple mystery – new research, Janric van Rookhuijzen
Classical Archaeologist and Postdoctoral Research Fellow, Radboud University, The Conversation
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Прост Човек
Ново обяснение за гигантските експлодиращи кратери в Сибир
dolivo
Климатичният скептицизъм – най-скъпата лъжа на нашето време
helper68
Използването на смартфон в тоалетната е свързано с 46% по-висок риск от хемороиди
YKoshev
Доколко съвместими са минерално-суровинният отрасъл и чистата околна среда?