Как липсата на месо през ледниковия период е убила неандерталците

Наука OFFNews Последна промяна на 30 март 2016 в 15:15 8048 0

Изследване на учени от университета в Тел Авив разкрива по какъв начин високопротеиновата "диета" по времето на ледниковия период, състояща се основно от големи животни, е довела до физически промени у неандерталците, изразяващи се в по-голям гръден кош и по-широк таз, съобщава Sciencedaily.

Именно това е била причината неандерталците да били физически различни от прародителите ни от рода Homo - неандерталците са били по-ниски и едри.

Според изследването, камбанообразният гръден кош на неандерталците е трябвало да еволюира, за да побира по-големия черен дроб, който превръща големите количества протеини в енергия. Усиленият метаболизъм също е причинил разширяване на бъбречната система (по-голям пикочен мехур и бъбреци), за да успява да изхвърли увеличилото се количество токсини. Именно последното най-вероятно е довело до разширяване на таза при неандерталците.

"По време на лютите зими през Ледниковия период, въглехидратите са били оскъдни, както и мазнините. Тази ситуация е принудила неандерталците еволюционно да се адаптират към високопротеинова диета - уголемен черен дроб, усъвършенствана бъбречна система и техните съответни морфологични прояви. Всичко това е било част от еволюционния процес на неандерталците", казва един от учените, участвал в изследването.

Неколкократни експерименти с животни вече са демонстрирали, че високопротеиновата диета води до уголемен черен дроб и бъбреци.

Според изследователите, пълната зависимост на неандерталците от големите животни, които са задоволявали тяхната нужда от мазнини и протеини, може да се смята за причина за изчезването на неандерталците. То съвпада с началото на измирането на гигантските животни или още т.нар. "мегафауна", което започнало в Европа преди около 50 хил. години.