Скелети от неолита носят първите доказателства за социално неравенство

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 12 август 2020 в 09:42 8162 0

Кредит Budd et al., 2020, Antiquity

Един от скелетите от неолитното гробище в Ослонки, Полша.

Често се смята, че през каменната епоха хората са живели доста равнопоставено. Дори това да е истина, изглежда социалните неравенства се появяват много бързо в обществата след появата на земеделието, съобщава ново изследване в Antiquity.

Археолози откриват ясна разлика в благосъстоянието между скелети, погребани преди 6 600 години в гробище в Полша. Анализът на диетата им показва, че тези, положени с ценни мъниста и сложно изработени медни артефакти са имали по-добър достъп до висококачествена храна, отколкото другите, погребани с по-скромен инвентар, които изглежда са се и хранили по-зле.

Екипът смята, че това може да е "най-ранното пряко доказателство" за социално неравенство и разлика в благосъстоянието, откривано някога в Европа.

"Открихме някои от най-ранните доказателства за директна връзка между социалния статус и дългосрочната диета в праисторическа Европа", обяснява водещият автор д-р Челси Бъд (Dr Chelsea Budd), археолог от Университета на Юмео в Швеция. "Свидетели сме на появата на социална и икономическа неравнопоставеност в ранните праисторически общества - "имането" и "нямането" - в много по-ранно време, отколкото сме смятали."

Екип учени от Швеция, САЩ и Великобритания изследват 30 души, живели в рамките на 200 години и погребани в неолитно гробище близо до полското село Ослонки. Освен че документират предметите, с които всеки човек е погребан, те провеждат и анализ на стабилните изотопи в костите - химични елементи, които се натрупват в костите на базата на храненето през живота на човека.

Опростен план на селището в Ослонки, което показва трапецовидни къщи и разпределението на гробовете. На погребаните в гробовете, означени с черни квадрати, е направен анализ на изотопите; означените с червено гробове съдържат медни артефакти. Кредит: Budd et al., 2020, Antiquity

Най-забележителното е, че хората, погребани с ценни вещи, имат стабилни изотопи, които показват, че диетата им е била богата на животински протеини, например говежди, което би изисквало големи пасища за животните. Учените откриват и кости от животни от същия период, които потвърждават това.

В Ослонки са живели едни от първите земеделци в Северна Европа. Това общество е било в разцвет през втората половина на петото хилядолетие пр.н.е., но упада след два 200 години, заедно с много други селища в района. Въпреки че не е ясно защо някои индивиди са имали по-голям достъп до богатства, учените предполагат, че "елитът" може да са били първите хора, пристигнали на това място и започнали земеделие. Тези, мигрирали по-късно, са имали по-малък достъп до земя, така че наистина са били различна социална група, основаваща се на физическо богатство. Тъй като земята често се наследява в много култури, учените предполагат, че тяхното изследване може да донесе доказателства за социална неравнопоставеност в рамките на много поколения, при която богатството и социалният статус се наследяват в семейството.

Източник: IFLScience - Stone Age Bones Show The Earliest Evidence Of A Wealth Gap In Europe