Да послушаме квантовото радио

НаукаOFFNews Последна промяна на 11 март 2019 в 10:21 2911 0

Кредит: TU DELFT

Слабият радиосигнал не е само проблем, когато се опитвате да настроите любимата си радиостанция, слабият сигнал е огромен проблем за магнитно-резонансната томография в болниците и за телескопите, които се вглеждат в космоса.

Обикновено се справяме със слабия сигнал, като се приближим към източника или избираме друга радиостанция, но дали можем вместо това просто да слушаме по-внимателно?

Учените от Технологичния университет в Делфт са създали квантова верига, която им позволява да чуват най-слабия радиосигнал, позволен от квантовата механика. Тяхното проучване бе публикувано в петък в списание Science.

Не е радиото на дядо ти

Една основите на квантовата механика е теорията, че енергията може да се пренася само на определени порции, наречени "кванти". Възможно е само да има цели единици и нищо между тях.

"Представете си, че люлееме дете на люлка", обяснява водещият изследовател Марио Гели (Mario Gely), "В класическата теория на физиката, ако искаме да засилим люлката малко по-бързо, мога да ѝ дадем малък тласък и тя да получи малко по-голяма скорост и енергия. В квантовата механика ео различно: мога да увелича енергията на люлката с детето само с една "квантова стъпка" в даден момент. Да дадем половината от тази стойност е невъзможно".

Преди екипът на Делфт да разработи своята верига можеше да коригираме радиосигналите под формата на „малък тласък“ или малко неточно количество. С новата квантова верига изследователите могат да настроят "радиото" към специфични кванти на радиочестотите. По-точните честоти могат да помогнат за подобряване на точността на ЯМР и радиотелескопите, но могат да ни дадат повече информация за квантовата механика, гравитацията и физиката.

Суперпозиция на пространство-времето

Квантовата верига на екипа на Делфт може да даде нови пътища на научни открития. Например да се проучи начина, по който гравитацията взаимодейства с квантовата физика, нещо, което все още озадачава физиците и днес.

"Използвайки нашето квантово радио, искаме да се опитаме да слушаме и контролираме квантовите вибрации на тежки обекти и експериментално да изследваме какво се случва, когато смесим квантовата механика и гравитацията", обяснява Гели. "Такива експерименти са трудни, но ако успеем, бихме могли да проверим дали можем да направим квантова суперпозиция на самото пространство-време."

Квантовото пространство-време е теория на математическата физика, в която някои променливи на пространството-времето са малко по-различни, отколкото обикновено, което води до малко по-различно математическо разбиране на нашата Вселена.

Предложеният експеримент за квантова суперпозиция ще "тества нашето разбиране за квантовата механика и Общата теория на относителността.", коментира Гели.