Италианският детектор на неутрино отива в САЩ

Наука ОFFNews Последна промяна на 23 април 2015 в 06:23 5898 0

Кредит INFN

Детекторът ICARUS

Група учени, водени от нобеловия лауреат Карло Рубия (Carlo Rubbia) ще транспортира най-големия в света детектор на неутрино с течен аргон през Атлантическия океан от CERN към новия му дом в американската Fermi National Accelerator Laboratory (Fermilab), съобщава пресслужбата на ЦЕРН.

Детекторът ICARUS, който тежи 760 тона и има 20 метра дължина, досега бе разположен в автомобилния тунел в Алпите Гран Сасо, където е събирал данни за експеримента ICARUS към лаборатория Gran Sasso National Laboratory към Италианския институт за ядрена физика (INFN) от 2010 до 2014, използвайки сноповете неутрино изпратени под земята от ЦЕРН.

Детекторът сега се ремонтира в ЦЕРН, преди да стане част от група от три експеримента във Fermilab, където ще започне работа през 2018г.

Колаборацията ICARUS, посветена на изучаването на осцилациите (трептенията) неутрино - преминаването от един вид неутрино в друг, ще бъде водена от нобеловия лауреат Карло Рубия (Carlo Rubbia).

Частиците неутрино, които са в изобилие във Вселената са едни от най-мистериозните. Те имат изключително малка маса, сравнително доскоро смятана за нулева.

Нискоенергийните неутрино изключително слабо взаимодействат с материята: например, неутрино с енергия 3.10 MeV могат свободно да преминат през слой вода от порядъка на 1018 m (около 100 светлинни години). Всяка секунда през площ от 1 cm² преминават около 6 × 1010 неутрино, отделяни от Слънцето, но тяхното въздействие върху веществото почти не се чувства.

Има три вида неутрино - електронно неутрино, мюонно неутрино и
тау-неутрино ( и съответните им античастици), които може да се превръщат в един от друг в така наречените осцилации на неутриното.

Много теории във физиката на частиците предричат съществуването на частици стерилно неутрино, които ще се държат по различен начин от трите известни видове неутрино.

"Намирането четвърти вид неутрино ще промени цялата картина, което ние се опитаме да направим с настоящите и бъдещи експерименти," казва Питър Уилсън (Peter Wilson), учен от Fermi National Accelerator Laboratory.