8-те най-забележителни снимки от първата година на научната дейност на "Джеймс Уеб"

Телескопът "Джеймс Уеб" показа първите си изображения на дълбокия космос на 12 юли 2022 г. - ето един поглед назад към една година на вдъхновяващи изображения и объркващи научни открития

Ваня Милева Последна промяна на 12 юли 2023 в 11:58 9893 0

Снимки от космическия телескоп Джеймс Уеб

Кредит NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" е изпратил тези изображения през последните 12 месеца

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" (JWST) бързо прави революция в астрономията. Мощната обсерватория публикува първата си партида изображения на 12 юли 2022 г. и оттогава изпраща постоянен поток от изумителни наблюдения. Това са осем от най-завладяващите и интересни изображения от първата година на научната ѝ дейност - малка част от това, което се очаква да постигне през следващите години.

Дълбокото поле

Дълбокото полеКосмическият телескоп "Джеймс Уеб" е изпратил изображения през последните 12 месеца. Кредит: NASA, ESA, CSA, STScI

Сред първия публикуван набор от изображения бе "Първото дълбоко поле на Уеб", което по онова време бе най-дълбокото изображение на космоса, правено някога. След това JWST направи още по-дълбоки изображения, но за много астрономи това изображение беше първият предвестник на нова ера в астрономията. Няколко от галактиките на това изображение не са били наблюдавани никога преди и изглежда са най-отдалечените галактики, забелязвани някога или изследвани в детайли - открития, които могат да променят разбирането ни за ранната Вселена.

Стълбовете на сътворението

Стълбовете на сътворениетоКредит: NASA, ESA, CSANASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Alyssa Pagan (STScI)

Остроумните читатели може би ще разпознават тези извисяващи се кули от прах и газ като Стълбовете на сътворението - област на звездообразуване в мъглявината Орел. Районът е обект на една от най-известните астрономически снимки на всички времена, направена с космическия телескоп "Хъбъл" през 1995 г., а JWST надгражда това наследство, показвайки издигащите се облаци по-подробно от всякога, хвърляйки светлина върху процеса на звездообразуване.

Юпитер

Кредит: NASA, ESA, CSA и екипът на Jupiter ERS. Обработка на изображенията от Judy Schmidt

JWST не прекарва цялото си време, взирайки се в дълбините на далечната вселена - това изображение на Юпитер е може би най-красивата му снимка на една от планетите в нашата собствена Слънчева система. На него се виждат северното и южното сияние на планетата в светлосиньо, както и слабите ѝ пръстени и две от малките ѝ луни. Вътрешните механизми на гигантските планети остават донякъде загадъчни за изследователите, които се надяват, че снимки като тази ще покажат как различните слоеве в тези огромни планети взаимодействат помежду си.

Галактиката Cartwheel (Колело)

Галактиката Cartwheel (Колело)Кредит: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Това е галактиката Cartwheel, една от най-странните галактики във Вселената. Вероятно някога тя е била спирална галактика, подобна на Млечния път, докато една от галактиките спътници не се е взривила точно през центъра ѝ в идеално око, създавайки пулсации от звезди и газ, които са предизвикали вложените пръстеновидни форми, видими на това изображение. На предишните снимки детайлите на галактиката са затъмнени от облаци прах, но способността на JWST да надникне през тази пелена позволи на изследователите да я анализират по-подробно, откривайки неочаквани изблици на звездообразуване след сблъсъка, който е придал на галактиката поразителната ѝ форма.

WR 124

WR 124Кредит: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Звездата в центъра на това изображение е на път да се превърне в свръхнова. Тя се нарича WR 124 и е звезда от типа Волф-Райе, която е започнала да се освобождава от външните си слоеве, докато се готви да избухне. Това се случва, защото в ядрото на звездата не е имало достатъчно водород за синтез и вместо това тя е започнала да изгаря по-тежки елементи, създавайки мощен вятър, който откъсва газа и праха от външните слоеве на звездата, създавайки облак като този, показан тук в лилаво. През следващите няколко милиона години всички необикновени детайли, показани на това изображение, ще изчезнат, тъй като WR 124 ще се взриви драматично.

Галактиката Фантом, М74 или Призрачната галактика

Галактиката Фантом, М74 или Призрачната галактикаESA/Webb, NASA & CSA, J. Lee и екип PHANGS-JWST. Обработка на изображенията от Judy Schmidt

Тази призрачна спирала всъщност е центърът на спирална галактика, но със сложните детайли на ръкавите ѝ, разкрити от уникалните инфрачервени възможности на JWST. Тя се нарича М74 или Призрачната галактика и се намира на около 32 милиона светлинни години от Земята. Пипалата от прах и газ, които изграждат нейните спирални ръкави, се извиват навън от центъра на галактиката, който изглежда неочаквано празен, с изключение на струпването на горещи, сини звезди. Подобни снимки ще помогнат на астрономите не само да разберат звездообразуването, но и еволюцията на галактиките.

WR 140

WR 140Кредит: NASA/ESA/CSA/STScI/JPL-Caltech

Пръстените на тази снимка може да изглеждат като обикновен артефакт на камерата, но те, учудващо, са истински. Тази звездна система, наречена WR 140, съдържа една звезда от типа Волф-Райе и един свръхгигант с маса около 20 пъти по-голяма от тази на Слънцето. Пръстените са изградени от богат на въглерод прах, издухан от звездите и разпръснат около тях при всяка тяхна обиколка, така че те могат да се използват подобно на пръстените в ствола на дървото, за да се проследи повече от век производство на прах. Общо пръстените се простират на повече от 10 трилиона километра от звездите, а прахът от подобни пръстени може да е от решаващо значение за разпространението на въглерода във Вселената, където по-късно той се включва в нови звезди и планети.

Мъглявина Южен пръстен

Мъглявина Южен пръстенКредит: Joseph DePasquale/STScI

И двете снимки показват мъглявината Южен пръстен - огромно пространство от прах и газ, оформено от смъртоносния танц на поне четири звезди, които обикалят една около друга. Основната звезда в центъра на мъглявината е преминала през няколко етапа на изхвърляне на външните си слоеве, след което околните звезди се завихрят, разбърквайки горещия газ в нишки и дъги, видими на тези изображения от JWST. Снимката вляво показва газа, който покрива цялата мъглявина, докато тази вдясно пробива този газ, за да покаже звездите в него. До JWST знаехме само за две звезди, вградени в мъглявината, но тези нови изображения разкриха, че те са четири или пет - подобно на много други космически обекти, този издуващ се облак е много по-сложен, отколкото някой е предполагал.

Източник: The 8 most dazzling images from JWST’s first year of science, New Scientist