Японската сонда е донесла автентичен газ и прах от астероид

Ваня Милева Последна промяна на 16 декември 2020 в 11:35 7467 0

Тази снимка, публикувана от Японската агенция за космическо изследване (JAXA), показва черни пясъчни зърна (R), събрани от астероида Рюгу.

Черният прах, открит в капсулата, донесена на Земята от японска космическа сонда, е от далечния астероид Рюгу, потвърдиха учените.

Откритието идва седмица след като сондата Hayabusa-2 пусна капсулата, която навлезе в атмосферата, преди да падне в австралийската пустиня и след това да бъде транспортирана до Япония.

Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA) публикува снимка на малка купчина черен прах в металната кутия - първи поглед върху резултатите от безпрецедентната шестгодишна мисия на безпилотната сонда.

Прахът е открит във външната обвивка на капсулата, съобщават служители на агенцията, като се очаква да бъде открито още по-голямо количество от пробата, когато бъде отворен вътрешния контейнер, което е деликатна задача.

"JAXA потвърди, че пробите, получени от астероида Рюгу, са вътре в контейнера за проби", заявява агенцията. "Успяхме да потвърдим черни, подобни на пясък частици, за които се смята, че са получени от астероида Рюгу"

Оборудване за анализ на газа, доставен в местния щаб на Woomera в Австралия. Кредит: JAXA

Японската космическа агенция потвърди, че газът, събран от контейнера за проби в капсулата е газова проба с произход от астероидa Рюгу.

Резултатът от масспектрометрията на събрания газ в контейнера за проби, извършена в QLF (Quick Look Facility) в местната централа на Woomera в Австралия предполага, че газът се различава от атмосферния състав на Земята. За допълнително потвърждение е направен подобен анализ на 10 - 11 декември в кампуса Сагамихара на JAXA. Това доведе до заключението, че газът в контейнера за проби е извлечен от астероид Рюгу.

Структура на контейнера. Кредит: JAXA

Това е първото връщане на материал в газово състояние от дълбокия космос.

Екипът за първоначален анализ ще продължи с отварянето на контейнера за проби и извършването на подробен анализ на молекулярния и изотопния състав на събрания газ.

Hayabusa-2 изминава около 300 милиона километра от Земята, за да събере пробите, които учените се надяват да помогнат да се хвърли светлина върху произхода на живота и формирането на Вселената.

Сондата събира както повърхностния прах, така и непокътнат материал от под повърхността, който бе получен чрез изстрелване на „удрящ елемент“ в астероида.

"Ще продължим работата си по отваряне на пробоотборника в контейнера за проби. Ще се извърши извличане на пробата и анализ на нея", отбелязва JAXA.

Половината от пробите на Hayabusa-2 ще бъдат споделени между JAXA, американската космическа агенция NASA и други международни организации, а останалите ще бъдат запазени за бъдещо проучване, когато се постигне напредък в аналитичните технологии.

Но работата за сондата, която сега ще започне разширена мисия, насочена към два нови астероида, не е приключила.

Black 'sand-like' asteroid dust found in box from Japan probe, Phys.org