Индийски физик отново предлага модел на Вселената, в който няма нужда от тъмна материя

Ваня Милева Последна промяна на 18 март 2024 в 13:35 11002 0

Може ли тъмната материя изобщо да я няма?

Кредит Geralt/Pixabay

Може ли тъмната материя изобщо да я няма?

Вече има много косвени индикации за съществуването на тъмна материя, като кривите скоростта на  въртене на галактиките и гравитационните лещи. От цялата материя във Вселената около 85% трябва да се състои от тъмна материя, а останалите 15% от нормална материя.

Но Раджендра Гупта (Rajendra Gupta) от университета в Отава мисли съвсем различно по този въпрос. Според неговите изчисления тъмната материя изобщо не трябва да съществува, при условие че е валиден модел на Вселената, наречен CCC+TL.

Идеите на Гупта вече сме обсъждали миналата година (вж "Защо е много малко вероятно Вселената да е двойно по-стара") и те са много различни от настоящите модели на вселената, особено от стандартния космологичен модел ΛCDM, според който има тъмна енергия (Λ) и студена тъмна материя (CDM).

Гупта се основава на две идеи: тези за ковариантните константи на взаимодействията (CCC - covarying coupling constants) и за "уморената светлина" (TL - tired light), комбинирани в модела CCC+TL. И двете идеи всъщност са стари.

CCC е теорията за еволюиращите "константи на взаимодействията", някога предложена от Пол Дирак. Това са фундаменталните константи на природата, които управляват взаимодействията между елементарните частици и могат да варират с времето.

А теорията за "уморената светлина" е предложена за първи път от родения в България Фриц Цвики през 1929 г. Теорията гласи, че червеното изместване на светлината от далечни галактики не се дължи на разширяването на Вселената, а на постепенна загуба на енергия на фотоните (светлинните частици).

Разстоянието на ъгловия диаметър спрямо червеното изместване в два модела на вселената. Кредит: The Astrophysical Journal (2024). DOI: 10.3847/1538-4357/ad1bc6

Въз основа на тези стари хипотези Гупта преди това стигна до заключението, че Вселената не е на 13,8 милиарда години, а два пъти по-стара, по-точно на 26,7 милиарда години.

И сега той е направил нови изчисления, използвайки данни от барионни акустични осцилации (BAO), които показват, че тъмната материя изобщо не е необходима. С течение на времето природните сили чрез CCC биха намалели, засягайки разпределението на галактиките и ъгловия размер на космическото микровълново фоново лъчение, правейки да изглежда така, сякаш тъмната материя съществува.

Вероятно критиките на идеите на Гупта няма да закъснеят, особено след като моделът на "уморената светлина" вече е опровергаван. (вж "10-те най-популярни раздути твърдения във физиката и астрономията от 2023 г")