Двигателят X3 е вид йонен (плазмен) двигател известен още като двигател на Хол. Тази технология е привлекателна, защото може да постигне по-високи скорости на теория, отколкото конвенционалните химически двигатели.
В поредица от тестове в изследователския център Глен на НАСА, учените разказват, че сега е постигнат рекорд на изходна мощност за двигател Хол, с който се откриват нови пътища за развитие.
"Ние показахме, че X3 може да работи на повече от 100 кВт мощност", коментира Алекс Галимор (Alec Gallimore), ръководител на проекта, пред Space.com . "Това генерира 5,4 нютона тяга, което е най-високото ниво, постигнато чрез всеки плазен двигател досега". (Предишният рекорд бе 3.3 нютона.)
Йонните двигатели са съблазнителни, защото дават висока тяга с малко вложено гориво. С малко гориво те могат теоретично да работят много по-дълго в сравнение с конвенционалните тласкащи устройства, постигайки много по-високи скорости.
Изпробвани са доста и в космоса. Най-дълго е продължил да работи космическият кораб на НАСА Dawn, който в момента е на орбита около планетата джудже Церера, а стартира през 2007 г. Въпреки че има тяга само 90 микронютона (0.00009 нютона), а двигателят, основан на ефекта на Хол може да постигне много по-висока тяга.
Тези двигатели ускоряват плазмата до изключително високи скорости. Електроните се насочват чрез магнитно поле, удрят се в атомите на горивото, обикновено инертният газ ксенон, йонизират пропеланта и от своя страна произведените положителни йони създават тяга.
Бавно, с течение на времето, това води до увеличаване на скоростта на космически кораб.
На теория двигателят на Хол може да ускори космически кораб до 40 км в секунда, осем пъти по-бързо от химически задвижваните космически кораби, които имат максимална скорост от 5 км в секунда.
По този начин, те са изключително обещаващи за космически полети. Ако се използват за пилотирани мисии до Марс, например, космическият кораб ще изисква по-малко гориво и по този начин по-лесно да бъде изведен в орбита. А такъв двигател ще има нужда от много енергия и затова двигателят Х3 е толкова обещаващ, отбелязва Галимор.
При по-голям двигател, екипът казва, че ще се използват множество канали за плазмата, а не само един канал. Това би могло да даде възможност да се постигнат високи скорости.
Това не е единственият йонен двигател, с който се провеждат изследвания. НАСА има няколко други текущи проекта, с които се опитва да подобри методите за космически полети. Може би първите хора, които отидат до Марс, ще го направя благодарение на революционен йонен двигател.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12018
2
18.10 2017 в 13:08
8015
1
18.10 2017 в 00:06
Твърдението "химически задвижваните космически кораби имат максимална скорост от 5 км в секунда" е непонятно т.к. Първа космическа скорост (излизане в орбита около Земята, изкуствен спътник) е 8 км/сек.
Втора космическа скорост (преодоляване на гравитацията на Земята) е 11.2 км/сек.
Така че, сегашните космически апарати достигат и двете скорости, според целта на полета.
Последни коментари