Йонен двигател показва рекордна мощност.  С него хора могат да стигнат до Марс

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 октомври 2017 в 07:00 99730 2

Кредит NASA / JPL

Двигателят X3 е вид йонен (плазмен) двигател известен още като двигател на Хол. Тази технология е привлекателна, защото може да постигне по-високи скорости на теория, отколкото конвенционалните химически двигатели.

В поредица от тестове в изследователския център Глен на НАСА, учените разказват, че сега е постигнат рекорд на изходна мощност за двигател Хол, с който се откриват нови пътища за развитие.

"Ние показахме, че X3 може да работи на повече от 100 кВт мощност", коментира Алекс Галимор (Alec Gallimore), ръководител на проекта, пред Space.com . "Това генерира 5,4 нютона тяга, което е най-високото ниво, постигнато чрез всеки плазен двигател досега". (Предишният рекорд бе 3.3 нютона.)

Йонните двигатели са съблазнителни, защото дават висока тяга с малко вложено гориво. С малко гориво те могат теоретично да работят много по-дълго в сравнение с конвенционалните тласкащи устройства, постигайки много по-високи скорости.

Изпробвани са доста и в космоса. Най-дълго е продължил да работи космическият кораб на НАСА Dawn, който в момента е на орбита около планетата джудже Церера, а стартира през 2007 г. Въпреки че има тяга само 90 микронютона (0.00009 нютона), а двигателят, основан на ефекта на Хол може да постигне много по-висока тяга.


Концепция на художник за апарата Dawn. НАСА / JPL-Caltech

Тези двигатели ускоряват плазмата до изключително високи скорости. Електроните се насочват чрез магнитно поле, удрят се в атомите на горивото, обикновено инертният газ ксенон, йонизират пропеланта и от своя страна произведените положителни йони създават тяга.

Бавно, с течение на времето, това води до увеличаване на скоростта на космически кораб.

На теория двигателят на Хол може да ускори космически кораб до 40 км в секунда, осем пъти по-бързо от химически задвижваните космически кораби, които имат максимална скорост от 5 км в секунда.

По този начин, те са изключително обещаващи за космически полети. Ако се използват за пилотирани мисии до Марс, например, космическият кораб ще изисква по-малко гориво и по този начин по-лесно да бъде изведен в орбита. А такъв двигател ще има нужда от много енергия и затова двигателят Х3 е толкова обещаващ, отбелязва Галимор.

При по-голям двигател, екипът казва, че ще се използват множество канали за плазмата, а не само един канал. Това би могло да даде възможност да се постигнат високи скорости.

Това не е единственият йонен двигател, с който се провеждат изследвания. НАСА има няколко други текущи проекта, с които се опитва да подобри методите за космически полети. Може би първите хора, които отидат до Марс, ще го направя благодарение на революционен йонен двигател.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12018

2

gross

18.10 2017 в 13:08

Вероятно се има предвит exhaust speed, което е специфичен имулс - импулс за единица изразходвано гориво. Ако горивото се мери с единици маса, специфичният импулс има размерност на скорост, оттам и тези метри за секунда, за които говорят fokoff news.

8015

1

Gradi Gradev

18.10 2017 в 00:06

Няма данни откъде е този материал...
Твърдението "химически задвижваните космически кораби имат максимална скорост от 5 км в секунда" е непонятно т.к. Първа космическа скорост (излизане в орбита около Земята, изкуствен спътник) е 8 км/сек.
Втора космическа скорост (преодоляване на гравитацията на Земята) е 11.2 км/сек.
Така че, сегашните космически апарати достигат и двете скорости, според целта на полета.