Космически кораб на НАСА и руски сателит едва не се сблъскват

Ваня Милева Последна промяна на 24 април 2024 в 00:00 2380 0

Апаратът на НАСА TIMED

Кредит Wikimedia Commons

Апаратът на НАСА TIMED (Thermosphere, Ionosphere, Mesosphere Energetics and Dynamics - термосфера, йоносфера, мезосферна енергетика и динамика).

Миналия февруари мъртъв руски сателит, известен като Космос 2221, и космически кораб на НАСА, по-специално корабът TIMED, на косъм са избегнали сблъсъка един с друг. Изглежда обаче, че тази среща всъщност е била по-близка, отколкото са смятали учените първоначално.

Миналия 28 февруари мъртвият руски сателит Космос 2221 премина покрай апарата TIMED (Thermosphere, Ionosphere, Mesosphere Energetics and Dynamics - термосфера, йоносфера, мезосферна енергетика и динамика) на НАСА на разстояние, което е било опасно близко.

Корабът TIMED е мисия на НАСА, която изучава динамиката на мезосферата и долната термосфера, които са най-малко проучени региони на земната атмосфера.

В началото се е смятало, че двата апарата са се разминали на разстояние от 20 метра. По-нататъшни изследвания обаче разкриват, че те може да са били на приблизително 10 метра един от друг.

Пам Мелрой (Pam Melroy), заместник-администраторът на НАСА, разкри в презентация по време на 39-ия космически симпозиум в Колорадо Спрингс, че са били изненадани да открият, че разстоянието всъщност е на по-малко от 10 метра. Това разкритие разтревожи НАСА.

Мелрой подчертава, че ако двата апарата се бяха сблъскали, това би довело до огромно количество отломки. Това щяха да бъдат миниатюрни фрагменти, летящи с десетки хиляди километра в час - потенциален риск за космически кораби и евентуално за хората в тях.

Земната орбита и космическите отпадъци

Орбитата на Земята съдържа много отломки, вариращи от степени на ракети и мъртви сателити до малки шрапнелни парчета от предишни сблъсъци. Всички те се движат с голяма скорост.

Европейската космическа агенция (ЕКА) е провела много изследвания на космическите отпадъци. Те откриват, че има приблизително 130 милиона парчета космически отпадъци с дължина между един милиметър и един сантиметър. Други милиони са с дължина от един сантиметър до 10 сантиметра, докато повече от 35 000 от тях надхвърлят границата от 10 сантиметра. Това е огромно количество космически отпадъци на орбита около Земята.

Броят на сателитите в орбита около Земята се е увеличил драстично през последните няколко десетилетия. Приблизително 11 500 сателита в момента обикалят около Земята, като приблизително 9 000 от тях все още работят.

Повече от половината от тези сателити всъщност са част от Starlink на SpaceX. Това е широколентова мрежа, която има за цел да осигури глобално интернет покритие. В момента мрежата се състои от почти 5800 спътника и продължава да се разширява, допринасяйки значително за нарастващия брой спътници в околоземната орбита.

Нарастващият проблем с космическите отпадъци предизвиква сериозна загриженост. Тъй като пространството около Земята става още по-задръстено и силно използвано и космическият боклук продължава да се увеличава, се увеличава и вероятността да се нанесат щети на земята или в космоса.

Повечето "космически боклуци" се движат много бързо и могат да достигнат скорост от 45 000 км/ч, почти седем пъти по-бърза от куршум, а МКС се движи със скорост 30 000 км/ч или 8 км/сек. Дори малки парчета космически отпадъци могат да доведат до значителни повреди на космически кораби и сателити.

Това вече започна да се случва. През 2021 г. космически боклук се разби в китайския военен сателит Yunhai 1-02. През същата година астронавтите на МКС също откриха дупка в роботизирана ръка, която може да е от бързо движещ се отломък.

Ако натрупването на космически отпадъци продължи, това може да доведе до сценарий, известен като каскада на Кеслер. Това е верижна реакция, която започва със сблъсък на отломки с космически кораб или сателит. Сблъсъкът води до унищожаването на космическия кораб и образуването на още повече отломки. Това впоследствие може да доведе до повече разрушения и сблъсъци, създавайки самоподдържащ се цикъл от космически отпадъци.

НАСА работи активно за справяне с проблема. Агенцията вече прилага мерки за намаляване на количеството отломки, оставени след изстрелване на ракети. Сега те се стремят да разработят цялостна "стратегия за устойчивост на космоса", за да смекчат допълнително рисковете, свързани с космическите отпадъци.

Източник: NASA Spacecraft, Russian Satellite Had a Near-Miss Encounter That Was Closer Than Scientists First Thought