Космическият самолет X-37B на ВВС на САЩ се приземи след рекордна 780-дневна секретна мисия (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 29 октомври 2019 в 00:00 10074 0

Кредит U.S. Air Force

Космически самолет на военновъздушните сили на САЩ X-37B, непилотирана миниатюрна космическа совалка, кацна на космодрума на космическия център „Кенеди“ на НАСА на 27 октомври 2019 г., за да приключи своята рекордна 780-дневна мисия OTV-5.

Непилотираният космически самолет X-37B на американските военновъздушни сили кацна на Земята в неделя, 27 октомври, след рекордните 780 дни в орбита, с което приключи петата изключително дълга мисия за военния мини-совалков флот.

Мисията на орбиталния изпитателен апарат OTV-5 (Orbital Test Vehicle 5) на X-37B завърши с плавно автоматично приземяване в космическия център на Кенеди в Кейп Канаверал, Флорида в 03:51 EDT (09:51 българско време), съобщиха служители на ВВС. Мисията стартира с ракетата на SpaceX Falcon 9 на 7 септември 2017 г.

С успешното си кацане OTV-5 счупи предишния рекорд на X-37B от 718 дни, постигнат от мисията OTV-4 през май 2017 г. OTV-5 е втората мисия на X-37B, която се приземява на съоръжението за кацане на совалки на НАСА (OTV- 4 е първата), като предишни мисии са кацали във военновъздушната база Ваденберг в Калифорния.

"Безопасното връщане на този космически кораб, след като счупи собствения си рекорд за издръжливост, е резултат от иновативното партньорство между правителството и индустрията", заяви началникът на щаба на ВВС ген. Дейвид Л. Голдфейн (David L. Goldfein). "Небето вече не е ограничението за военновъздушните сили и, ако Конгресът одобри, ще има и военнокосмически сили на САЩ."

Военновъздушните сили на САЩ разполагат с най-малко два космически кораба за многократна употреба X-37B и двата са изпълнили множество полети. Космическите самолети на слънчева енергия са построени от Boeing и разполагат с миниатюрен отсек за полезен товар за приемане на експерименти или по-малки спътници. Първоначално те са проектирани да прекарат до 240 дни в орбита.

"X-37B продължава да демонстрира значението на космическия самолет за многократна употреба", коментира в същото изявление секретарят на ВВС Барбара Барет (Barbara Barrett). "Всяка следваща мисия подобрява космическите възможности на нашата страна."

Х-40А и вертолетът CH-47D. Кредит: BOEING

Служители на ВВС заявиха, че точният характер на мисиите X-37B е класифициран, въпреки че има бегла информация за видовете експерименти OTV-5, извършени в орбита - например експериментът "усъвършенстван конструктивно-вграден терморазпръсквач на Изследователската лаборатория на военновъздушните сили (Air Force Research Laboratory Advanced Structurally Embedded Thermal Spreader), разработен, за да "изпробва експериментална електроника и осцилиращи технологии на топлинните тръби в космическа среда за продължителен период от време", се казва в изявлението на ВВС.

OTV-5 също така излетя в орбита с по-висок наклон от предишните полети на X-37B, което предполага, че има нови експерименти или технологични тестове. В изявление вчера служители на ВВС потвърдиха, че OTV-5 провежда множество експерименти и извежда по-малки спътници в орбита.

Космическият самолет X-37B първоначално е разработен от НАСА през 1999 г., за да служи като  изпитателна база за технологии за бъдещите космически кораби и прилича много на миниатюрна версия на космическата совалка. През 2004 г. Военната агенция за напреднали изследвания в областта на отбраната (DARPA - Defense Advanced Research Agency) пое проекта.

Апаратите X-37B са дълги 8,8 метра, високи 2,9 м и имат разстояние на крилата малко под 4,6 м. Техните ниши за полезен товар са с размерите на каросерията за пикап, с дължина около 2,1 и ширина 1,2 м.

Източник: US Air Force's X-37B Space Plane Lands After Record 780-Day Mystery Mission,  Live Science

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !