Марс, разтърсен от метеоритен удар, който изкопа приятна изненада (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 28 октомври 2022 в 11:19 4889 0

Блокове воден лед могат да се видят около ръба на ударен кратер на Марс. Кредит: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Трусовете, създадени от ударите на два метеорита върху Марс, показват, че не познаваме кората на Червената планета толкова добре, колкото си мислехме. Части от него са по-плътни от очакваното и това може да се дължи на вода под повърхността.

На Бъдни вечер през 2021 г. метеорит се разбива в Марс и разтърсва планетата толкова силно, че спускаемият апарат InSight на НАСА записва тътена.

Учените не знаеха откъде е дошъл трусът, докато космическият апарат на НАСА Mars Reconnaissance Orbiter, който обикаля около Червената планета, не засне снимки на новия кратер от удара.

НАСА разказва за откритието на пресконференция в четвъртък.

"Веднага стана ясно, че това е най-големият нов кратер, който някога сме виждали", заявява за пресата Ингрид Даубар (Ingrid Daubar), научен ръководител на InSight.

"Той е широк около 150 метра. И въпреки че метеоритите се удрят в планетата постоянно, този кратер е повече от 10 пъти по-голям от типичните нови кратери, които виждаме да се образуват на Марс."

Около новия кратер имаше интересен отблясък: блокове воден лед с размерите на валуни, изхвърлени изпод повърхността при експлозията.

Снимки преди и след удара на мястото на удара в равнината Амазонис на Марс. Кредит: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Това е най-близкото до марсианския екватор място, където НАСА някога е откривала вода. Досега учените са виждали воден лед само в близост до полюсите.

Откритието е обещаващо за плана на НАСА един ден да изпрати астронавти на Марс.

За да избегне прекалено неблагоприятното време, НАСА предпочита да приземи астронавтите близо до екватора.

Но където и да отидат тези изследователи, те ще трябва да добиват вода, както за основните човешки нужди, така и за да я разградят на водород и кислород, за да осигурят ракетно гориво за пътуването към дома.

Земетресенията на Марс, предизвикани от метеорити, могат да помогнат за разрешаването на вековна загадка

Сред повече от 1300-те земетресения, които InSight е регистрирала, учените са идентифицирали още един трус, който е резултат от метеоритен удар. Двата метеорита са генерирали сеизмични вълни на повърхността - първите, открити някога на друга планета.

Преди тези метеоритни удари всички открити от InSight трусове са идвали от дълбоко под земята, произвеждайки дълбоки, а не повърхностни вълни.

"Това е наистина вълнуващо", разказва пред Insider Дойон Ким (Doyeon Kim), геофизик от ETH Цюрих, който анализира данните от тези земетресения, и добавя: "Това беше една от целите на мисията - да открием и идентифицираме повърхностни вълни."

Ударният кратер е широк около 150 метра (490 фута). Кредит: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Откритията им от тези метеоритни удари, публикувани в две изследвания в списание Science в четвъртък, могат да помогнат за разрешаването на вековна загадка за географията на Марс.

Почти откакто астрономите изучават Марс, те се питат защо северното и южното му полукълбо изглеждат толкова различно. Северното е равнинно и низинно, докато южното е пълно с планини.

Според Ким има две водещи теории за тази разлика. Едната е, че Северът и Югът са изградени от два различни вида скали. Другата е, че кората на планетата е просто по-дебела на юг.

Какъвто и да е отговорът, това ще бъде още едно парче от сложния пъзел за това как се е образувал Марс, който е модел за това как може да са се образували други скалисти планети около други звезди.

Повърхностните вълни от метеоритните удари дават на учените възможност да надникнат в близката марсианска кора. Това е малка проба от кората, така че не може да разреши сама по себе си загадката север-юг, но се вписва във втората теория: че кората е по-дебела на юг и по-тънка на север.

"Това е само едно или мъничко доказателство, с което започваме да разкриваме загадката", заявява Ким.

Сеизмичните вълни от метеоритни удари на Марс, уловени от спускаемия апарат InSight, разкриват подробности за кората на планетата. Кредит: ETH Zurich, Doyeon Kim, Martin van Driel и Christian Boehm

InSight умира

Спускаемият модул InSight приключва мисията си поради намаляващи нива на мощност и вероятно ще изчерпи енергията си през следващите шест седмици, съобщават от НАСА.

"През последните четири години спускаемият модул събира много прах върху слънчевите си панели", обяснява Брус Барнърдт (Bruce Barnerdt), главен изследовател на мисията InSight , на брифинг за пресата в четвъртък.

"В тази връзка ние ограничавахме операциите на космическия апарат, за да изстискаме колкото се може повече научни данни."

Неотдавнашната прашна буря можеше да бъде последният пирон в ковчега, но тя заобиколи местоположението на InSight.

Все пак тя изпълни марсианската атмосфера с прахови частици, намалявайки количеството слънчева светлина, която достига до земята.

Справка: Science , DOI: 10.1126/science.abq7704