Марсоходът Perseverance откри няколко органични молекули в кратера Йезеро

Ваня Милева Последна промяна на 14 юли 2023 в 00:01 6479 0

Концепцията на този художник изобразява марсохода Perseverance на НАСА на повърхността на Червената планета.

Кредит NASA / JPL-Caltech

Марсоходът Perseverance на НАСА е открил няколко вида органични молекули в геоложки образувания в марсианския кратер Йезеро. Преди това органични молекули са били открити както в марсиански метеорити, паднали на Земята, така и в кратера Гейл, открити от марсохода Curiosity.

Органичните съединения са изградени основно от въглерод и често включват други елементи като водород, кислород, азот, фосфор и сяра. За астробиолозите те представляват интересна следа, тъй като животът, какъвто го познаваме, се основава на органични молекули. Те обаче могат да се образуват и в резултат на геоложки процеси, а не непременно биологични: ето защо е важно да бъдат открити, характеризирани и разпознати на Марс, за да се разбере по-добре кои от тях може да се окажат следа от живот и кои - не.

Резултатите от проучването на Perseverance предполагат, че могат да съществуват на марсианската повърхност поредица органични молекули, въпреки интензивното радиационно въздействие. Те ще бъдат открити главно в минерали, свързани с водни процеси, което показва, че тези процеси може да са изиграли ключова роля в синтеза, транспорта или съхранението на органични съединения в миналото на Марс.

SHERLOC откри следи от органични молекули

Данните от това проучване са до септември 2021 г. и са получени от инструмента SHERLOC (Scanning Habitable Environments with Raman and Luminescence for Organics and Chemicals - Сканиране за обитаеми среди с Раманова спектроскопия и луминесценция за органични вещества и химикали) на борда на Perseverance.

SHERLOC е първият инструмент на Марс, способен да картографира и анализира в малък мащаб органични молекули.

Изследователите се фокусират върху данните на SHERLOC от Сейта и Мааз - две скални образувания на дъното на кратера Йезеро. Когато UV светлината от SHERLOC осветява органични съединения, те могат да „светнат“. Определянето на дължината на вълната в излъчването на молекулата може да помогне за идентифицирането ѝ.

Учените откриват доказателства за органични молекули във всичките 10 обекта, сондирани от Perseverance в Сейта и Мааз, обхващащи интервал от време от преди най-малко 2,3 до 2,6 милиарда години. Това показва, че елементите, които изграждат живота, могат да съществуват на повърхността на Марс дълго време.

Най-горе е изображение на HiRISE на зоната за изследване на Perseverance с обозначена траектория, маркирана в бяло. Графиката показва средния брой сканиране, извършено с SHERLOC. По-долу са изображения на WATSON на проби, анализирани в това проучване.

Този изглед отблизо на скална проба е осигурен от камерата WATSON (Wide Angle Topographic Sensor for Operations and eNgineering - Широкоъгълен топографски сензор за операции и инженерство) в края на роботизираната ръка на марсохода Perseverance на НАСА. Кредит: NASA/JPL-Caltech/MSSS.

"Не всички органични вещества са биологични по произход. Наблюдаването на пространствените връзки между минерали и органични вещества е необходимо при оценката на органичния произход и потенциалните биосигнатури. Всичко, което знаем за живота на Земята, е ограничено до това, което е запазено в скално-минералните записи. На Земята биосигнатури се намират в определени минерали и някои минерали са по-добри в запазването на органичните вещества от други", коментира Ашли Мърфи (Ashley E. Murphy), изследовател в Института за планетарни науки и съавтор на статията "Diverse organic-mineral associations in Jezero crater, Mars", публикувана в Nature.

"Марс може да е имал подобна ранна геоложка история като тази на Земята, така че ние използваме знанията си за живота, какъвто го познаваме на Земята, за да търсим потенциални доказателства за минал живот на Марс. Картографирането на органичните вещества позволява по-добро разбиране дали марсианският въглероден цикъл е подобен или различен от този на Земята и потенциала на Марс да приеме живот."

Perseverance е предназначен за научни изследвания in situ и е способен да събере набор от проби за последващо връщане на Земята. По-важното е, че има оборудване на борда, което е много полезно при търсенето на живот.

Мястото за кацане, кратерът Йезеро, съчетава висок потенциал за минала обитаемост (тъй като някога е съдържал езерен басейн) и набор от минерали, включително карбонати, глини и сулфати, които могат да запазят органични материали и потенциални биологични сигнатури.

Кратерът Йезеро, едно от палеоезерата, изследвани в проучването, е потенциално място за търсене на минал живот; изходният каньон, издълбан от преливник, се вижда в горната дясна страна на кратера; древни реки са издълбали входовете от лявата страна на кратера. Кредит: NASA / Tim Goudge.

Дъното на кратера Йезеро включва три геоложки формации, включително Сейта и Мааз, в които SHERLOC открива доказателства за съществуването на много различни класове органични молекули.

Според моделите, разработени от изследователите, тези съединения биха могли да възникнат от широк спектър от минерали и механизми на образуване и те са свързани главно с водни минерали.

Учените не са успели да идентифицират конкретни органични молекули. За да се потвърдят конкретните им типове, е необходимо да се доставят пробите на Земята, което е основната задача на бъдещата мисия Mars Sample Return.

Справка: Sharma, S. et al. Diverse organic-mineral associations in Jezero crater, Mars. Nature https://doi.org/10.1038/s41586-023-06143-z (2023)

SHERLOC Instrument Offers New Perspective on Jezero Crater, Mars, Planetary Science Institute

Perseverance Finds Diverse Organic Molecules in Jezero Crater, Sci.News.