Подробности за мисията за връщане на проби от Марс (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 05 юли 2022 в 12:01 15469 0

Илюстрация на художник на ракета, изстрелвана от Марс, с взети проби от повърхността на планетата за пренасяне до Земята. Кредит:: NASA/JPL-Caltech

Учените ще трябва да почакат още малко, за да се сдобият с непокътнати проби от Марс, които може да съдържат доказателства за живот на Червената планета в древността.

НАСА и Европейската космическа агенция (ЕКА) работят заедно, за да изтеглят обратно на Земята 30 проби от Марс, включително камъни, почва и газове от атмосферата, които се събират от марсохода Perseverance на НАСА на дъното на кратера Йезеро, в който преди милиарди години е имало голямо езеро и делта на река, потенциално примамливи местообитания за живот.

Мисията има за цел и да получи информация преди посещението на хора на Червената планета.

Донасянето на проби от Марс е логичната следваща стъпка за роботизирано изследване и ще изисква множество мисии, които ще бъдат по-трудни и по-усъвършенствани от всички роботизирани мисии преди.

Предварителният план предвиждаше през 2026 г. НАСА и ЕКА да използват спускаем апарат за вземане на проби, марсоход за събиране на контейнерите с проби, апарат за излитане от Марс и орбитален апарат за връщане на Земята.

Но ще са необходими три изстрелвания, за да се извърши кацане, събиране, съхраняване и намиране на пробите и доставянето им на Земята

НАСА обяви през март, че ще отложи кампанията си за връщане на проби от Марс през 2028 г. от първоначалното си целево изстрелване през 2026 г. Томас Зурбухен (Thomas Zurbuchen), сътрудник на НАСА, казва, че решението е прието, за да се намали риска за мисията. Той съобщава, че е много рисковано да се използва само един модул за тази цел.

„Подробният анализ на изискванията за кацаща маса на SRL накара НАСА да възприеме сценарий с двоен спускаем апарат, като вторият спускаем апарат носи осигурения от ЕКА роувър“, пишат служители на НАСА в искането на Белия дом за федерален бюджет за 2023 г. Това искане, което все още трябва да бъде одобрено от Конгреса, дава на НАСА 26 милиарда долара за фискалната 2023 година, която започва на 1 октомври.

„Разработването на втори спускаем апарат налага преминаване към дата на изстрелване през 2028 г. и дата за връщане на пробите през 2033 г. и е в съответствие с констатацията на Независимия съвет за преглед на връщането на проби от Марс, че сценарият с двоен спускаем апарат може да подобри вероятността за успех на мисията“, добавят от НАСА.

Бюджетното искане разпределя 822 милиона долара за връщане на проби от Марс през фискалната 2023 г., увеличение от 169 милиона долара за проекта спрямо миналогодишното искане. Увеличението "може да повлияе на баланса на портфолиото през следващите години“, пишат служители на НАСА в бюджетния документ.

Например допълнителните пари, необходими сега за връщане на проби от Марс, са причина за решението на НАСА да отложи стартирането на мисията си NEO (близо до Земята) Surveyor с две години, не по-рано от 2028 г., и да прекрати финансирането за международен проект Mars Ice Mapper, пишат представители на агенцията.

Предвидени са две последващи мисии за постигане на тази следваща стъпка.

Кредит: ESA–K. Олденбург

Мисията на НАСА "Марс 2020" ще изследва повърхността и ще документира стриктно и ще съхранява набор от проби в контейнери в стратегически зони, за да бъдат извлечени по-късно за полет до Земята.

НАСА ще изпрати мисията Sample Retrieval Lander, която да приземи платформа близо до мястото на мисията "Марс 2020". Оттук малък марсоход на ESA – Sample Fetch Rover – ще се отправи, за да вземе оставените там проби.

След като ги събере, той ще се върне на платформата за кацане и ще ги зареди в един голям контейнер на модула за излитане от Марс или MAV (Mars Ascent Vehicle). Той ще извърши първото излитане от Марс и ще пренесе контейнера на орбита около Марс.

Earth Return Orbiter на ЕКА ще бъде следващата мисия, насочена към улавяне на контейнера за проби с размер на баскетболна топка, който обикаля около Марс. Пробите ще бъдат запечатани в система за биобезопасност, за да се предотврати замърсяване на Земята с нестерилизиран материал, преди да бъдат преместени в капсула за кацане на Земята. (Стартирането на Earth-return orbiter също бе отложено от 2026 г. на 2027 г. според бюджетните документи.)

След това космическият кораб ще се върне на Земята, където ще освободи капсула, за да могат пробите да попаднат в специализираното съоръжение за обработка.

Пробите трябва да бъдат едновременно безопасни за хората и да не се унищожат в тях евентуалните биосигнатури

Според НАСА пробите не трябва да се стерилизират. Учените от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА заявяват, че стерилизирането на пробите ще бъде голяма загуба за науката, защото това може да унищожи потенциални биоследи. Учените добавят, че би било предизвикателство да се извърши лабораторната работа в космическата станция. Да се работи с инструменти в космоса не е лесно, а искат да използват най-добрите лабораторни инструменти в света.

Изследователите ще проведат серия от тестове, за да се уверят, че пробите са безопасни. Но заявяват, че и най-добрите тестове не могат да дадат достатъчно данни, които да им дадат достатъчно основания да променят своя протокол за безопасност. Въпреки това те уверяват, че ще се отнасят към пробите така, сякаш не са безопасни.

Учените признават, че екстремната среда на Марс намалява вероятността да има живот на Червената планета.

Агенцията гарантира, че ще бъде изградено биообезопасено помещение за съхранение на пробите. Биологично безопасното съоръжение ще се използва и при разпределяне на тези от пробите, които са класифицирани като безопасни. Това може да се направи с помощта на събраните резултати от измерванията за стерилизиране на подгрупите образци.

Връщането на проби от Марс е част от програмата на НАСА за изследване на Марс, която е проект за сътрудничество на различни центрове на НАСА  с Европейската космическа агенция.

Perseverance rover's Mars samples now won't make it to Earth until 2033 at best, Mike Wall, Space.com