Облаците на Нептун следват единадесетгодишния слънчев цикъл (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 21 август 2023 в 00:01 1902 0

Кредит Imke de Pater, Erandi Chavez, Erin Redwing (UC Berkeley)/W. M. Keck Observatory

Драматичната промяна във външния вид на Нептун е наблюдавана в края на 2019 г. и се запазва до юни 2023 г. Както се вижда от тази компилация от изображения, Нептун имаше множество облачни характеристики организирани в географски ширини от преди 2002 г. до края на 2019 г. След това облаците изглежда почти отсъстват, освен близо до южния полюс.

Близо три десетилетия наблюдения показаха връзка между количеството облаци в атмосферата на Нептун и единадесетгодишния слънчев цикъл.

Нептун е осмата и най-отдалечена планета в Слънчевата система и на ледения гигант са му необходими не по-малко от 165 години, за да направи една обиколка около Слънцето.

Дълго се смяташе, че облаците ще последват този цикъл и ще се редуват с четирите сезона, всеки от които продължава около 40 години на Нептун.

Но сега изглежда, че облаците следват слънчевия цикъл, който е много по-кратък, само единадесет години.

Между 1994 г. и 2022 г. облаците на синята планета са заснемани от обсерваторията WM Keck на Мауна Кеа на Хаваите, заедно с космическия телескоп Хъбъл, който направи снимки от космоса и обсерваторията на Калифорнийския университет Lick, която снима планетата през 2018-2019 г.

Имке де Патер (Imke de Pater) от Калифорнийския университет в Бъркли и неговият екип анализират тези изображения и установяват, че има връзка между появата и изчезването на облаците на Нептун със слънчевия цикъл от единадесет години. И това е забележително, защото Нептун е много по-далеч от Слънцето, отколкото Земята и количеството слънчева светлина, което планетата получава, е само 1/900 от това, което получаваме на Земята.

Активността на слънцето в единадесетгодишния му цикъл, показан по-долу, и облаците на Нептун, фотографирани от Хъбъл. Кредит: NASA, ESA, LASP, Erandi Chavez (UC Berkeley), Imke de Pater (UC Berkeley)

Единадесетгодишният слънчев цикъл е свързан със слънчевото магнитно поле, което обръща полярността си на всеки единадесет години. Това означава, че количеството слънчева радиация, по-специално ултравиолетовата радиацията от Слънцето, варира и има минимум и максимум радиация.

Сега изглежда, че ако е имало максимум в слънчевия цикъл и слънцето е излъчило много радиация във водородната линия на Лиман-алфа, тогава две години по-късно много облаци ще се появят в атмосферата на Нептун.

Благодарение на ултравиолетовата радиация се задействат фотохимични реакции в горните части на атмосферата и това произвежда тези облаци, добавяйки двугодишно забавяне, тъй като химическите реакции отнемат известно време, за да преминат.

През 29-те години, през които облаците на Нептун са били фотографирани, те са успели да проследят 2,5 цикъла на поява и изчезване на облаците там.

Справка: Erandi Chavez et al, Evolution of Neptune at near-infrared wavelengths from 1994 through 2022, Icarus (2023). DOI: 10.1016/j.icarus.2023.115667