Открит е най-бързият астероид в Слънчевата система, обикалящ Слънцето само за 113 земни денонощия

Ваня Милева Последна промяна на 25 август 2021 в 11:02 17153 0

Илюстрация на художник на новооткрития астероид 2021 PH27 (преден план), който обикаля около Слънцето за 113 земни дни. Това е по-бързо от всеки друг известен обект на Слънчевата система, с изключение на планетата Меркурий (вижда се тук по-долу и вляво от 2021 PH27). Кредит: CTIO/NOIRLab/NSF/AURA/J. Da Silva (Spaceengine)

Астрономи откриха най-бързо движещия се астероид в нашата Слънчева система само преди десет дни, използвайки 570-мегапикселова камера за тъмна енергия (DECam) в Чили.

Космическата скала с диаметър малко над 1 километър, известна като 2021 PH27, изминава една обиколка около нашата звезда само за 113 земни денонощия, установиха нейните откриватели. Това е най-краткият орбитален период от всички известни обекти на Слънчевата система. Но това е рекорд за астероидите, не за планетите. Меркурий обикаля около Слънцето само за 88 земни денонощия.

Най-късото разстояние в елиптичната орбита на 2021 PH27 от Слънцето е 20 милиона км, което е 0,13 астрономически единици (астрономическа единица е разстоянието Земя - Слънце или 149 милиона км) - частично разположено в орбитата на Меркурий. В своя афелий (най-отдалечената точка от Слънцето) 2021 PH27 е на 70 милиона км от Слънцето (0.43 а.е.).

По време на тези близки слънчеви подходи, повърхността на 2021 PH21 се нагрява достатъчно, за да се стопи олово - около 500 градуса по Целзий, изчислява екипът на откривателите.

Тези дълбоки спадове в гравитацията на Слънцето също означават, че астероидът изпитва най-силно ефектите на Общата теория на относителността от всеки известен обект на Слънчевата система. Тези ефекти се проявяват като леко колебание в елиптичната орбита на 2021 PH27 около Слънцето.

Скоростта на астероида се дължи на неговата орбита, която е толкова близо до Слънцето (вижте инфографиката по-долу).

Кредит: CTIO/NOIRLab/NSF/AURA/J. Da Silva (Spaceengine)

2021 PH27 е един от 20-те известни астероида на Апоел (или Атира), които са астероидите, които имат орбити, лежащи изцяло в орбитата на Земята. Астероидът може някога да е бил в астероидния пояс между Марс и Юпитер, но е мигрирал от вътрешните планети към центъра на Слънчевата система поради гравитационни влияния. 2021 PH27 има висок ъгъл на наклон (27 градуса) спрямо равнината, в която се намират всички планети, което показва, че може да не е бил астероид, а комета.

Между другото, тази орбита не е стабилна на дълги разстояния. 2021 PH27 вероятно ще се сблъска със Слънцето, Меркурий или Венера след няколко милиона години, ако първо не бъде изхвърлен от сегашната си траектория от гравитационните взаимодействия, смятат членовете на екипа.

По-долу е откритата снимка на 2021 PH27, направена на 13 август от Иън Дел'антонио (Ian Dell'antonio) и Шънмин Фу (Shenming Fu) от Университета Браун, направена с камерата за тъмна енергия (DECam), прикрепена към 4-метровия телескоп Víctor M. Blanco на Cerro Tololo Междуамериканската обсерватория (CTIO) в Чили. Виждате 2021 PH27 на изображението в синьо и червено, което показва различните позиции, на които е бил на 13 август.

Кредит: CTIO/NOIRLab/NSF/AURA/J. Da Silva (Spaceengine)