Преизчислиха вероятността астероидът Бену да удари Земята

НаукаOFFNews Последна промяна на 13 август 2021 в 06:59 28019 0

Този изглед със "свръхразделителна способност" на астероид Бену е създаден с помощта на осем изображения, получени от космическия кораб OSIRIS-REx на НАСА на 29 октомври 2018 г., на разстояние около 330 километра. Credits: NASA/Goddard/University of Arizona

Мисията на НАСА OSIRIS-REx, която изучава астероида Бену постигна огромен успех. Тя обикали около астероида, кацна и събра проби за изследване и го проучи, както никога досега. Тази мисия има важно значение, защото ни помага да разберем както далечното минало на Слънчевата система, така и бъдещето на нашата планета, защото един ден Бену може да удари Земята.

OSIRIS-REx прекара две години в изучаване на Бену, един от двата потенциално най-опасни астероида в Слънчевата система. Тези наблюдения отблизо подобриха изчисленията за бъдещата орбита на астероида, което от своя страна намали несигурността относно вероятността от взаимодействие през следващите няколко века, разкри НАСА в проучване, публикувано вчера в списание Icarus.

През 2135 г. Беннус ще направи близък заход към Земята. Вероятността астероидът да ни удари е изключително малка, но е важно да продължим да го наблюдаваме, тъй като преминаванията близо до нашата планета могат да променят орбитата си с течение на времето.

Преди OSIRIS-REx оценките на вероятността за контакт 2175 г. и 2199 г. бяха 1 на 2700. Благодарение на новите данни, вероятността за сблъсък  между 2021 г. и 2300 г. се прецизира до около 1 на 1750. Най-вероятната дата за контакт е 24 септември 2182 г., като шансът това да се случи в този конкретен ден е 1 на 2700. Въпреки че новата вероятност е малко по-висока от предишните оценки, рискът все пак остава малък.

„Данните от OSIRIS-REx ни дават толкова по-точна информация, че можем да тестваме границите на нашите модели и да изчислим бъдещата траектория на Бену до много висока степен на сигурност до 2135 г.“, обяснява водещият автор Давиде Фарнокия (Davide Farnocchia) от Центъра за изследване на близки до Земята обекти (CNEOS). „Никога досега не сме моделирали траектория на астероид с такава прецизност.“

По време на близкото преминаване на Бену до Земята през септември 2135 г. астероидът няма да представлява опасност, но ще премине през определени „гравитационни ключалки“, области в космоса, които ще променят траекторията му към Земята, ако това се случи в конкретни моменти, заради гравитационното привличане на Земята. Екипът успява да прецизира този пасаж и от своя страна подобри прогнозата за евентуални бъдещи въздействия в продължение на векове.

„Мисията на НАСА за планетарна отбрана е да открива и наблюдава астероиди и комети, които могат да се доближат до Земята и да представляват опасност за нашата планета“, разказва Кели Фаст (Kelly Fast), мениджър на програмата за наблюдение на обекти около Земята на НАСА.

„Ние осъществяваме това начинание чрез продължаващи астрономически проучвания, които събират данни, за да открият неизвестни досега обекти и да усъвършенстват нашите орбитални модели за тях. Мисията OSIRIS-REx предостави изключителна възможност за усъвършенстване и тестване на тези модели, като ни помогна по-добре да предвидим къде ще бъде Бену, когато направи своя близък задход към Земята след повече от век. "

А ако Бену се приближи твърде много, вече има планове да се отклони от курса. САЩ и Китай обмислят начини бавно да отблъснат астероида от Земята, като го ударят с ракети.

Източник: IFLScience - Asteroid Bennu’s Chance Of Hitting Earth Has Just Been Refined By NASA