Смъртоносен прах: Приключи животът на марсианската сонда InSight на НАСА

Това може да е последната снимка, изпратена от InSight

Ваня Милева Последна промяна на 21 декември 2022 в 00:01 2917 0

Последното изображение на апарата на НАСА InSight. Кредит: NASA/JPL-Caltech

От известно време се знаеше, че краят на спускаемия апарат на НАСА Mars InSight е близо, защото захранването на космическата сонда започва да намалява от натрупания от вятъра прах върху слънчевите ѝ панели.

Сега изглежда този ден е настъпил.

Последното съобщение на Twitter акаунта на NASA InSight разкри кое може да е последното изображение, изпратено от космическия апарат, тъй като Insight "споделя", че неговата „мощност е наистина ниска“.

@NASAInSight: "Мощността ми е много ниска, така че това може да е последното изображение, което мога да изпратя. Не се тревожете за мен обаче: времето ми тук беше продуктивно и спокойно. Ако мога да продължа да говоря с моя екип от мисията, ще го направя – но скоро ще се отпиша тук. Благодаря, че останахте с мен."

Това послание бе последвано от туит от ръководството на NASA JPL в Twitter, който съобщава, че на 18 декември InSight Mars Lander „не е отговорил на съобщения от Земята“.

"На 18 декември апаратът за кацане на Марс не отговори на съобщения от Земята. Мощността намалява от месеци, както се очакваше, и това може да означава край на операциите на космическия апарат. Екипът ще опита отново да се свърже с InSight", съобщава НАСА.

Мисията на НАСА InSight или "Вътрешно изследване на Марс с помощта на сеизмични изследвания, геодезия и пренос на топлина" (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) стартира на 5 май 2018 г. от военновъздушната база Ванденберг, Калифорния. След пътуване от 470 милиона килонетра до Марс, на 26 ноември InSIght докосна Червената планета близо до екватора от западната страна на плоско гладко пространство от лава, наречено Елизиум Платиния (Elysium Planitia), на около 550 километра от кратера Гейл, където марсоходът Curiosity на НАСА кацна през август 2012 г..

За разлика от други роботизирани лаборатории, изследващи Марс, като Curiosity и Perseverance, InSight не е марсоход. След като беше разгърнат спускаемият модул остава на едно място на Марс, на границата между южните планини с кратери и по-гладките северни низини.

Научните цели на мисията бяха да се разкрие как едно скалисто тяло се формира и развива, за да се превърне в планета чрез изследване на вътрешната структура и състав на Марс и да се определи скоростта на марсианската тектонична активност и ударите на метеорити. InSIght постигна основните си научни цели през първата си марсианска година (~2 земни години) и НАСА разшири мисията си, за да се съсредоточи върху създаването на дълготраен, висококачествен набор от сеизмични данни.

По време на престоя си на Марс, сеизмометърът на InSight откри, че Марс не е толкова мъртъв, колкото се предполагаше преди.

По-скоро вътрешността на Червената планета се тресе от сеизмична и вероятно вулканична активност. InSight усети множество метеорни удари, засече повече от 1300 земетресения (или марсотресения).

Това е невероятна информация по ред причини.

Първо, цялата тази вътрешна активност произвежда сеизмични акустични вълни, които се отразяват и пречупват във вътрешността на Марс, давайки на сеизмичните експерти необходимата информация, за да създадат първата по рода си подробна карта на вътрешната структура на Марс .

Неговите инструменти също са достатъчно чувствителни, за да открият метеорити, удрящи Марс, които учените проследяват до свежите им кратери. Тази информация може да помогне на учените да разберат по-добре историята на сблъсъците на Марс – история, която може да помогне да се обяснят някои от геоложките и атмосферните характеристики на планетата.

И вулканичната активност има някои невероятни последици. Марс е твърде студен и атмосферата му е твърде тънка, за да се събира течна вода на повърхността си, което означава, че животът, какъвто го познаваме, не би могъл да оцелее там.

Но ако има вулканична дейност вътре в Марс, това вътрешно нагряване може да предпази подповърхностните езера от замръзване, създавайки среда, в която животът на микробите теоретично може да оцелее.

И така, въпреки че бе в действие само за по-малко от четири години, InSight ни показа възможността за Марс, много различен от безплодната, замръзнала топка прах, каквато изглежда на повърхността.

Tой хвърли нова светлина върху вътрешността на Червената планета:

Марсоходът Opportunity на НАСА преживя същата съдба през 2019 г., когато дебелият слой прах, покриващ слънчевите му панели, не можеше да се разклати. За щастие, не е нужно да се тревожим за Curiosity и Perseverance: и двата марсохода се захранват от радиоактивното разпадане на плутоний и ще се захранват до изчерпване на мощността на генераторите им, без значение колко мариански прах покрива телата им.

Death by Dust: Game Over for NASA’s InSight Mars Lander?, SciTechDaily