Свръхмасивна черна дупка, изхвърлена от галактиката си, се носи с опашка от нови звезди

За първи път изследователи са забелязали нещо, което изглежда е свръхмасивна черна дупка, която се отдалечава от родната си галактика с невероятна скорост, като след себе си оставя ярка диря от нови звезди.

Ваня Милева Последна промяна на 10 април 2023 в 00:01 8798 0

Концепция на художник за свръхмасивна черна дупка - беглец с шлейф звезди след нея

Кредит NASA, ESA, Leah Hustak (STScI)

Изглежда, че едно космическо чудовище е избягало от родната си галактика. Ново изображение от космическия телескоп "Хъбъл" показва следа от звезди, водеща от галактика, отдалечена на близо 11 милиарда светлинни години, което може да показва свръхмасивна черна дупка, която е избягала и оставя след себе си взривове от звездообразуване.

"Има тази странна права линия, която сочи към сърцето на тази малка галактика, и никога досега не бяхме виждали подобно нещо", разказва Питер ван Доккум (Pieter van Dokkum) от Йейлския университет, който забелязва тази необичайна диря. "На пръв поглед изглежда така, сякаш нещо се е изстреляло от тази галактика и сега нещо много масивно се рее в пространството с невероятна скорост."

Най-вероятно масивният обект е свръхмасивна черна дупка, която някога се е намирала в центъра на галактиката. В края на следата ван Доккум и колегите му откриват ярък възел от йонизиран кислород, което показва, че черната дупка се удря в газа около нея, докато се отдалечава със скорост около 1600 километра в секунда. Поредицата от звезди е дълга повече от 200 000 светлинни години, което означава, че черната дупка е напуснала галактиката си преди около 40 милиона години.

Най-вероятната причина за нейното бягство е сблъсъкът между няколко различни галактики - обичаен процес, за който преди десетилетия бе изказана теория, че води до появата на свръхмасивни черни дупки - прогноза, която най-накрая може да се потвърди. Смята се, че когато две галактики се сливат, техните свръхмасивни черни дупки потъват в центъра на новата, по-голяма галактика и се въртят една около друга. Но ако се появи трета галактика, тя може да наруши тази орбита и да изхвърли една или дори всички черни дупки в междугалактическото пространство.

Верига от млади сини звезди, дълга 200 000 светлинни години, следваща черна дупка. Кредит: NASA, ESA, Pieter van Dokkum, Joseph DePasquale

Докато черната дупка се отдалечава, тя раздвижва газа около себе си, предизвиквайки образуването на звезди, което води до нейната искряща следа. Изследователите са кандидатствали за допълнително време за наблюдение на няколко космически телескопа, включително Хъбъл и космическия телескоп Джеймс Уеб, за да потвърдят този сценарий.

Ивицата от млади звезди може също така да ни научи как се държи невидимият за окото газ, който заобикаля галактиките. "Виждаме тази следа от звезди и тези звезди са се образували от материал, който е бил около тази галактика", обяснява ван Доккум. " Имаме тази неочаквана полза да научим за тези гигантски резервоари от материя, в които живеят галактиките."

A Candidate Runaway Supermassive Black Hole Identified by Shocks and Star Formation in its Wake
Pieter van Dokkum, Imad Pasha, Maria Luisa Buzzo, Stephanie LaMassa, Zili Shen, Michael A. Keim, Roberto Abraham, Charlie Conroy, Shany Danieli, Kaustav Mitra et al
Published 2023 April 6 • © 2023. The Author(s). Published by the American Astronomical Society.
DOI 10.3847/2041-8213/acba86