На 18 ноември 1901 е роден Джордж Галъп

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 ноември 2022 в 00:00 13400 0

Кредит www.politicoscope.com

На днешната дата е роден човекът, чието име е синоним на "изследване на общественото мнение" - Джордж Галъп.

На него се приписва фразата, че е достатъчно да се опита една лъжица от супата, за да се знае вкуса ѝ. През 1925 г. Джордж се оженил за най-хубавото, според мнението на съучениците си, момиче в колежа. Той провел проучване и се оженил за победителката.

Казват, че като младеж на Джордж Галъп направили огромно впечатление думите, изрязани на паметника на Ейбрахам Линкълн: "Аз искам да правя всичко, което трябва да бъде направено в съответствие с желанието на народа и пред мен стои въпросът как да разбера това точно". И той посветил живота си на това изяснение.

Своят легендарен Институт Галъп, тоест Американски институт на общественото мнение, той основава през 1935. Потръгва му по време на президентските избори следващата година. В навечерието на тези избори едно от най-популярните списания тогава, "The Literary Digest" или "Литературният преглед", провело проучване на общественото мнение с безпрецедентен размах, за да определи победителя. По адреси от телефонния указател са разпратени въпросници и след статистическа обработка ...  "Литературният преглед", предрича победа на републиканецът Алфред Ландън над действащия президент демократа Франклин Рузвелт.

През ноември, Ландън побеждава само във Върмонт и Мейн, а президентът Франклин Делано Рузвелт повежда в 46 други щати. Избирателния вот за Ландън от 8% е рекордно нисък за кандидат на основна партия, откакто започва през 1850 американската политическа парадигма на демократи и републиканци. Демократите се шегуват: "Накъдето отива Мейн, натам отива и Върмонт", взимайки на подбив популярната изборна мъдрост дотогава "Накъдето отива Мейн, натам отива и нацията" (As Maine goes, so goes the nation). Списанието е толкова дискредитирано от това несъответствие, че никога не се съвзема повече.

Всъщност виновни са методите на проучването на списанието. Въпреки че са анкетирани 10 милиона души (от които около 2.4 млн са отговорили, астрономическа цифра за всяко проучване на общественото мнение), те проучвали на първо място собствените си читатели, група, разполагаща с доходи доста над средните за страната по това време, защото все още са можели да си позволят абонамент на списание в разгара на Голямата депресия. Освен това са ползвани два други лесно достъпни списъци: на регистрираните автомобилни собственици и на телефонните потребители, тоест притежатели на вещи, които са били все още по това време луксозни за повечето американци, хора далеч от това, което днес се нарича "представителна извадка". Общо взето списанието (вероятно водено от собственото си удобство) е анкетирало огромен брой хора, но с доста по-различен профил от по-голямата част от избирателите. И това е основният източник на грешката му.

Джордж Галъп и неговият Американски институт на общественото мнение постига национално признаване за правилното прогнозиране на резултатите от изборите 1936 г. в противовес на провала на списанието. При това с анкетирани само 50 000 души. Галъп прогнозира преди изборите победа на Рузвелт с 56% от гласовете, а всъщност получава 61%.

Този случай довежда до значително усъвършенстване на методите за проучване на общественото мнение и започва да навлиза в ерата на съвременните научни изследвания. А Джордж Галъп разгърна глобална мрежа от офиси за разпространение на своите собствени методи за определяне на общественото мнение.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !