30-годишна загадка: Редки антигени разкриват изцяло нова кръвна група

Ваня Милева Последна промяна на 06 октомври 2022 в 08:05 3309 0

Има много повече кръвни групи, отколкото си мислим. Илюстрация, създадена с помощта на AI Dream от НаукаOFFNews

Изследователи, проучващи 30-годишна загадка, свързана с рядък антиген, откриват нова система от кръвни групи, наречена Er.

Вашата кръвна група се определя от наличието или отсъствието на специфични антигени, като основните групи, които хората познават, са А, В, О и АВ (положителни и отрицателни). Кръвните групи обаче са малко по-различни.

"Терминът "кръвна група" се отнася до цялата система на кръвните групи", се обяснява в статия по темата от 2014 г., "включваща антигени на червените кръвни клетки, чиято специфичност се контролира от поредица от гени."

Схема: bgchaos

Съществуват общо 44 системи на кръвни групи, като най-новата от тях е открита от учени от Университета в Бристол. Групите са толкова много, защото има много начини за групиране на червените кръвни клетки въз основа на антигените по повърхността им. Екипът изследва доста разпространен набор от антигени на еритроцитите, наречен Er. Въпреки че са открити за първи път преди близо 40 години, тези антигени не се вписват в нито една от известните системи за кръвни групи.

В проучването са анализирани ДНК последователностите на хора с алоантитела (антитела, които се образуват след излагане на чужди еритроцитни антигени) за Er антигени.

Екипът открива промени в гена, кодиращ протеина Piezo1, което би довело до промяна на протеина върху повърхността на червените кръвни клетки при такива хора. Чрез използване на генно редактиране на клетъчна линия те успяват да докажат, че протеинът Piezo1 е необходим за експресията на Er антигена, и да установят, че Er е собствена система от кръвни групи, състояща се от признатите по-рано Era, Erb и Er3 антигени, плюс два нови "високочестотни" Er антигена, наречени Er4 и Er5.

Наличието на алоантитела може да доведе до проблеми по време на кръвопреливане, ако има несъответствие между донора и реципиента, както и да предизвика атаки на имунната система по време на бременност. Двата нови антигена, Er4 и Er5, се свързват с тежки хемолитични заболявания на плода и новороденото. По време на проучването две бременни жени с алоантитела към новооткритите антигени са направили спонтанен аборт, се посочва в съобщение за пресата. Подобни изследвания биха могли да помогнат за разработването на тестове за редки кръвни групи, което ще оптимизира грижите за такива пациенти.

"Тази работа показва, че дори и след всички проведени досега изследвания, обикновената червена кръвна клетка все още може да ни изненадва", заявява в съобщението за пресата професорът по клетъчна биология в Бристолския университет Аш Той (Ash Toye).

"Пиезопротеините са механосензорни протеини, които се използват от червената кръвна клетка, за да усеща кога е притисната. Протеинът присъства само в няколкостотин копия в мембраната на всяка клетка. Това изследване наистина подчертава потенциалната антигенност дори на много слабо експресирани протеини и значението им за трансфузионната медицина."

Справка: Missense mutations in PIEZO1, encoding the Piezo1 mechanosensor protein, define the Er red blood cell antigens