Радикално нова теория: Бръчките причиняват стареене, а не обратното

Ваня Милева Последна промяна на 31 март 2023 в 00:01 12099 0

Набръчканата лява страна на лицето на Уилям МакЕлигот след излагане на слънце

Кредит NEJM

Лявата страна на лицето на Уилям МакЕлигот е по-набръчкана от дясната, след като е била изложена на повече слънчева светлина

Забравете за суетата, има много по-добра причина да се грижите за бръчките си - бръчките може да са причина за стареенето на организма и мозъка чрез подобни на зомбита стареещи клетки.

На 120-ия си рожден ден Жана Калмент - смятана за най-възрастния човек, живял някога - доказа, че все още е в добра форма: "Имам само една бръчка", шегува се тя, "и седя на нея."

Смешно, но невярно. По това време французойката е била изключително набръчкана. По скалата на Фицпатрик за бръчките тя щеше да е в най-високата категория, с дълбоки бръчки и обезцветена кожа, която е загубила еластичността си.

Може и да не е била толкова стара, колкото твърди, но е била поне на 97 години. Всеки, който доживее до около 100 години, може да очаква същото. Исторически погледнато, мнозина са смятали това за чисто козметичен проблем. В почти всички култури бръчките, провисването и торбичките се смятат за грозни или за нежелан признак на възрастта. Правилно или не, това е довело до вековна битка за тяхното запълване или изглаждане. Напоследък обаче войната срещу бръчките е по-наложителна. Остарялата кожа е много по-лоша от младата по отношение на всички жизненоважни неща, които тя прави, за да поддържа здравето ви.

Нещо повече, все повече доказателства сочат, че със стареенето на кожата в тялото се отделя химически коктейл, който може да доведе до преждевременно стареене на други органи.

"Ако кожата ви остарява, вие остарявате вътрешно, така че бъдете внимателни", отбелязва Клаудия Кавадас (Cláudia Cavadas) от Университета в Коимбра, Португалия.

С други думи, бръчките може да не са само резултат от стареенето, но и негов двигател. Това повдига въпроса: може ли борбата ни за премахване на бръчките да помогне за връщане на часовника както отвътре, така и отвън?

Кожата е най-големият орган в човешкото тяло. Нейната основна задача е да служи като бариера между вътрешния и външния свят, но тя има и много други функции. Тя играе важна роля за имунитета ни, произвежда витамин D, регулира телесната температура и водния баланс, реагира бързо на малки рани и произвежда пигмента меланин. Кожата се състои от два основни слоя - външен, наречен епидермис, и дерма, който се намира под него. Между тях е разположена дермално-епидермалната връзка, която закрепва слоевете и е важна за поддържане на структурната цялост на кожата.

Епидермисът е една от първите защитни линии срещу враждебния външен свят. Повърхността му представлява мозаечен слой от мъртви клетки, които образуват здрава, водоустойчива и гъвкава обвивка, подменяна непрекъснато от слоя стволови клетки отдолу. Епидермисът е богат на хиалуронова киселина, която унищожава вредните съединения, наречени свободни радикали, образувани при нормалния метаболизъм на клетките.

Дермата е изградена предимно от съединителна тъкан - предимно от протеините колаген и еластин, които правят тъканите здрави и способни да издържат на разтягане - но съдържа и клетки, наречени фибробласти, които отделят колаген, еластин и хиалуронова киселина и играят важна роля при заздравяването на рани. В този слой се намират космените фоликули, както и кръвоснабдяването на кожата.

Стареене на кожата

С напредването на възрастта кожата рязко дегенерира. В епидермиса пролиферацията на стволовите клетки се забавя, което води до прогресивно изтъняване - през живота си губим до половината от този слой - и до загрубяване на повърхността му. Лепилото, което слепва клетките, отслабва, а съдържанието на вода и мазнини намалява. Това допринася за задълбочаване на бръчките, които се простират от носа към устата, прави бузите да изглеждат издути и може да създаде вдлъбнатини около очите и тежест в скулите.

В дермата броят на фибробластите намалява, което води до забавяне на производството на колаген, еластин и хиалуронова киселина и до значително изтъняване и на този слой. Дермално-епидермалната връзка също започва да се разрушава, което намалява целостта на кожата. Всичко това заедно допринася за по-нататъшното образуване на бръчки и увисване.

Освен това с напредването на възрастта на кожата все повече клетки навлизат в състояние на зомбиране, наречено стареене. Такива клетки са претърпели някакво необратимо увреждане и трябва да бъдат елиминирани, но междувременно остават живи и метаболитно активни, въпреки че вече не се делят.

Сенесценцията (медицински термин за стареене), която настъпва в целия организъм, поначало е защитна, тъй като предотвратява превръщането на увредените от ДНК клетки в ракови. С течение на времето обаче механизмите за изчистване на стареещите клетки започват да отслабват и те се натрупват в тъканите.

Поражения на застаряващите клетки

Това е лоша новина, тъй като тези клетки изпомпват токсичен коктейл от възпалителни протеини, които увреждат околните клетки и съединителната тъкан. Доказано е, че натрупването на тези клетки е пряка причина за някои от заболяванията, които са по-често срещани в напреднала възраст, включително катаракта, рак, запушени кръвоносни съдове, диабет тип 2, остеоартрит, болест на Паркинсон и болест на Алцхаймер. Натрупването на стареещи клетки е свързано и с дефекти в еластина и увеличаване на бръчките.

Проблемите, произтичащи от стареенето на клетките, са неизбежен резултат от процеса на стареене, но в кожата те се изострят от външни фактори като замърсяване, тютюнопушене, неправилно хранене и най-лошото - слънчевата светлина.

Излагането на ултравиолетови (UV) лъчи в слънчевата светлина предизвиква явление, наречено фотостареене на кожата, което ускорява естествените процеси на стареене. Съществуват два вида ултравиолетова радиация. UVA прониква в епидермиса и дермата, като уврежда и двете. UVB прониква само до епидермиса. И двете разграждат колагена и еластина, които се дезорганизират и фрагментират, което води до дълбоки бръчки и увисване. Въпреки че естественото стареене изтънява кожата, фотостареенето я удебелява, което подчертава появата на бръчки. UV лъчите също така причиняват увреждане на ДНК на всички видове кожни клетки, което ускорява напредването им към стареене.

Защита на кожата

Класическата илюстрация на фотостареенето е поразителна снимка (на снимката най-горе), публикувана в New England Journal of Medicine през 2012 г., на Уилям Маклигот, 66-годишен шофьор на камион, който 28 години разнася мляко из Чикаго. Дясната страна на лицето му е сравнително без бръчки, но лявата страна - която е обърната към прозореца на шофьорската врата - е удебелена, увиснала и с дълбоки бръчки. "Кожата е по-стара в частта, която е била по-изложена на слънце", обяснява Кавадас. "Това подчертава значението на защитата на кожата."

Не само защото предотвратява козметичното износване и риска от рак на кожата, но и защото се натрупват доказателства, че "възрастта на кожата" е свързана с общото здравословно състояние, продължителността на живота и риска от смърт.

През 2013 г. екип на компанията Unilever и няколко университета съобщава, че степента на фотостареене на лицето при хора на 60 години е свързана с риска от сърдечносъдови заболявания - класическо здравословно състояние на по-възрастните.

Друго проучване от 2015 г. установява, че възприеманата възраст на хора на 70 години от снимки, направени през 2001 г., е добър показател за вероятността те да умрат през следващите 12 години. В по-нова статия се съобщава, че възрастните хора, които изглеждат по-млади в лицето от действителната си възраст, имат значително по-малка вероятност да имат катаракта, остеопороза, свързана с възрастта загуба на слуха и хронична обструктивна белодробна болест, а също така имат по-добри общи когнитивни функции.

Това може би не е изненада, тъй като знаем, че хората стареят с различни темпове и може да има несъответствие между хронологичната възраст - броя на годините на часовника - и биологичната възраст, която е мярка за това колко далеч е слязъл организмът ни по хлъзгавия склон на процеса на стареене.

Но Кавадас смята, че проблемът е по-дълбок. В статия, публикувана миналата година, тя и двама нейни колеги предполагат, че стареенето на кожата е двигател на стареенето на цялото тяло.

Хипотезата е съсредоточена върху стареещите клетки и техните токсични утечки, известни като SASP (senescence-associated secretory phenotype). Те включват възпалителни протеини, съединения, които влияят на имунната система, и ензими, разрушаващи протеини. Кавадас отбелязва, че вече е установено, че стареещите клетки в една тъкан могат да увредят здрави клетки в друга, както и че SASP е основна причина за хронично възпаление на ниско ниво, което се разпространява в тялото ни с напредването на възрастта и е свързано със здравословни състояния.

Връзка между кожата и мозъка

Кавадас събира две и две. Остарялата кожа - особено когато е преждевременно състарена от увреждане от ултравиолетовите лъчи - носи голям товар от стареещи клетки. Кръвоносните съдове в дермата могат да разнасят токсичния коктейл на клетките навсякъде.

За да разбере дали преждевременното стареене наистина предизвиква по-широко разпространено стареене в целия организъм, Кавадас първоначално проучва възможните връзки между кожата и части от мозъка, по-специално хипоталамуса и хипокампуса. Хипоталамусът е малка област, която контролира много основни жизнени функции, включително метаболизма, съня, глада, растежа, възпроизводството и хомеостазата, която представлява способността на организма да поддържа стабилно състояние, като същевременно е в състояние да се адаптира към промените. Хипоталамусът получава сигнали от отдалечени части на тялото, включително от кожата. Хипокампусът пък участва във формирането на паметта и е една от първите области на мозъка, които се засягат от деменция.

Борбата с бръчките вече не трябва да се разглежда като суетна цел, а като важна част от поддържането на биологична младост и здраве

Хипоталамусът се очертава като критичен възел в процеса на стареене, подчертава Кавадас.

"Хипоталамусът има няколко важни функции, за които знаем, че се нарушават при стареене", казва Кавадас.

Мишки, на които са инжектирани по-малко стволови клетки в хипоталамуса, остаряват по-бързо и умират по-млади, докато мишки на средна възраст, на които са имплантирани здрави, млади хипоталамусни стволови клетки, живеят по-дълго. Остаряващите хипоталамуси отделят и по-малко гонадотропин-освобождаващ хормон, който участва в задействането на секрецията на половите хормони, а при по-възрастните мишки, при които този спад е спрян, състоянието на кожата се подобрява.

Хипокампусът също получава съобщения от кожата. При мишки, които многократно са изложени на високи нива на UVB радиация, хипокампусът намалява пролиферацията на нови клетки и мишките проявяват поведение, подобно на депресията. Това предполага, че съществува тясна връзка между кожата и мозъка, която Кавадас нарича ос "кожа-мозък". Но тя подчертава, че идеята за това, че стареенето на кожата допринася за дисфункцията на хипокампа и хипоталамуса чрез SASP, което води до стареене на цялото тяло, все още е само хипотеза.

Идеята, че стареенето на кожата може да предизвика проблеми в останалата част на тялото, е основателна, въпреки че са необходими доказателства за причинно-следствената връзка.

Добавките с колаген могат да забавят образуването на бръчки, но не влияят на стареенето на клетките. Кристална структура на колагеновия модел с тройна спирала Pro-Pro-Gly103. Кредит: Wikimedia Commons

Кавадас се надява, че идеята ѝ може да бъде подкрепена от експериментални лекарства, наречени сенолитици, които унищожават стареещите клетки, и сеномодулатори, които не убиват клетките, а ги спират да изхвърлят отровата си. Тези лекарства - наричани общо сенотерапевтици - вече са в процес на клинични изпитвания за много свързани с възрастта заболявания и биха могли да бъдат достъпни под формата на кремове за кожа само след три години, посочва Кавадас.

Сенолитични лекарства

Експерименталните данни сочат, че те ще бъдат безопасни и ефективни. През 2019 г. изследователи основно от Медицинския колеж към Университета Дрексел във Филаделфия, Пенсилвания, прилагат лекарство, наречено рапамицин, което е сеномодулатор, както и обещаващ инхибитор на стареенето като цяло, върху фотостареещата кожа на няколко доброволци от мъжки и женски пол на възраст над 40 години. Лекарството намалява маркерите на клетъчното стареене, увеличава количеството колаген в дермата и подобрява външния вид на кожата. Друг малък експеримент направи същото с метформин, друг сеномодулатор, и установява, че той намалява пораженията от фотостареенето при мишки. Използването на сенолитик за елиминиране на стареещите клетки от кожата на мишките увеличава пролиферацията на стволовите клетки на космените фоликули, което също предполага частично обръщане на процеса на стареене.

Макар да притежава безспорни ползи, все пак страничните ефекти от употребата на метформин не будят никакво съмнение.

В края на 2018 година излиза проучване от лекари на Военномедицинска академия в София за страничните ефекти от употребата на метформин.

Метформинът не се метаболизира в човешкия организъм и се екскретира през бъбреците чрез гломерулна филтрация. Медикаментът може да доведе до развитие на лактатна ацидоза и/или токсичен хепатит не само при предозиране на препарата, но и при терапевтична доза от медикамента.

За да подкрепи собствената си хипотеза за бръчките, които са причина за стареенето на цялото тяло, Кавадас планира да тества сенолитици върху животински модели на състарена кожа, за да установи ефекта им върху маркерите за здравето на мозъка в хипоталамуса и хипокампуса.

"Доказателствата все още са крехки, но след една година ще имаме експериментални данни", съобщава Кавадас.

"Като цяло локалните, а вероятно и оралните сенотерапевтични лечения имат огромен потенциал в крайна сметка да се превърнат в стандарт за лечение на стареенето на кожата", коментира Пол Робинс (Paul Robbins) от Института по биология на стареенето и метаболизма към Университета в Минесота.

Но те ще трябва да преминат през клинични изпитвания, казва Кавадас, и не можем да очакваме чудеса.

"Ако спрете всички стареещи клетки в кожата, скоростта на стареене поне ще намалее. Не казвам подмладяване", отбелязва Кавадас.

Процедури против бръчки

Дали обръщането на процеса на стареене на кожата ще доведе до стареене на цялото тяло, предстои да разберем. Но има още една основателна причина да искаме да го забавим. Остарялата кожа е по-лоша от младата в почти всички нейни функции, смята Дейвид Заргаран (David Zargaran), пластичен хирург в Royal Free Hospital, Лондон.

Бариерните ѝ функции отслабват, раните заздравяват по-бавно, чувствителността към допир намалява, а имунната ѝ защита е нарушена. Остарялата кожа също така е по-предразположена към рак.

Докато чакаме сенотерапията, какви са нашите възможности?

Много шкафчета в банята вече са пълни с кремове против бръчки, някои от които струват сериозни суми. Те може и да намаляват появата на бръчки, но засега има малко доказателства, че са истинско средство против стареене, посочва Заргаран.

И все пак има нещо, което доказано действа, поне от козметична гледна точка. Според Хенд Ал-Атиф (Hend Al-Atif) от Университета "Крал Халид" в Абха, Саудитска Арабия, колагенът е иновация, която променя парадигмата.

Публикуваният миналата година преглед на добавките с колаген за локално и перорално приложение показва, че и двете са полезни за забавяне на процеса на образуване на бръчки чрез подсилване на намаляващата съединителна тъкан. Пероралните добавки обикновено са съставени от колаген от морски риби, страничен продукт на риболовната индустрия и аквакултурите, който е раздробен на малки частици, за да може да се абсорбира от червата. Тези методи обаче не помагат за справяне със стареещите клетки.

Все пак в шкафовете ни вече има един метод за предотвратяване на стареенето на кожата: слънцезащитен крем, който абсорбира ултравиолетовите лъчи, преди те да нанесат вреда на кожата. Никога не е твърде рано да започнете. Въпреки че първите видими признаци на стареене на кожата обикновено се появяват едва в средата на 20-те години, основните процеси са в ход много по-рано. Миналата година международен екип от изследователи проучи стареенето на кожата при азиатски жени на възраст между 18 и 24 години и съобщава, че много от тях вече забелязват едва доловими признаци на стареене на лицето: матова кожа, неравномерен тен, сухота, бръчки и липса на стегнатост.

Всичко това показва, че третирането на бръчките вече не трябва да се разглежда като суетно занимание, а като жизненоважна част от поддържането на биологична младост и здраве. Всеки трябва да обърне внимание на това, защото всички ние имаме кожа, която старее.

Източник: The radical new theory that wrinkles actually cause ageing, New Scientist