Регистриран е първия случай на заразяване на човек с рак от плосък червей

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 ноември 2015 в 11:56 7974 0

Хистологичен срез на тумори в тъканта на човека. С червено е отбелязана рибозомалната ДНК на клетките на паразита. Atis Muehlenbachs at al., NEJM, 2015

Множество злокачествени тумори се образували у 41-годишният мъж, чието имунитет е отслабен от ХИВ инфекция. Причината била паразит, който е заразил гостоприемника си с ракови клетки.

Това е първият описан подобен случай.

Изследването е направено от учени от Центъра за контрол и превенция на заболяванията на САЩ. То показва, че раковите клетки идват от паразит "тения-джудже" (Hymenolepis nana).

Такива случаи са много трудни за диагностициране, но съдейки по обстоятелствата на заразяването, те може да са много чести там, където са широко разпространени инфекциите, предизвикани от хелминти (хелминтози) и ХИВ. Подробности за изследването са публикувани в New England Journal of Medicine.

Към лекарите се обърнал мъж от Меделин, Колумбия, носител на ХИВ, с оплаквания за слабост и загуба на тегло, повишена температура, кашлица - всички тези симптоми са продължили няколко месеца.

Изследването показало, че пациентът има тумори в белите дробове, черния дроб, надбъбречните жлези, лимфните възли. Нарастванията приличали на ракови тумори, но раковите клетки били твърде малки за човешки ракови клетки и били неизвестни за онколозите.

Когато учените решили да секвенират ДНК от туморните биопсии, било установено, че това не са променени човешки клетки (като при обикновения рак), а клетките на самата тения, чиито яйца са открити в изпражненията на пациента. Тези клетки имат типичните характеристики на рака: делят се неограничено, проникват в околните тъкани и образуват метастази. По-нататъшният анализ показал, че те са мутантни стволови клетки от тялото на ларвите на тенията, попаднали в кръвта на гостоприемника. Нещо повече, мутациите, които са открити в техния геном, до голяма степен наподобяват тези мутации, които водят до туморите при хората.

Случаи на инфекции със злокачествени клетки, макар и много редки са известни на биолозите. Един класически пример е инфекциозният рак на тасманийските дяволи, който се предава от животно на животно чрез ухапване. Друг пример е полово предаваният рак при кучетата.

Но предаването на злокачествени клетки от паразитни червеи на човек все още не бе регистрирано. В нормална ситуация, у пациент с некомпроментирана имунна система, не трябва да има никакъв риск - тези клетки не биха оцелели в кръвния поток и няколко дни. Но в този случай, пациентът е заразен с ХИВ и имунната му система не може да се справи с чуждите клетки.