Терапия за клетъчно подмладяване безопасно обръща признаците на стареене при мишки

Ваня Милева Последна промяна на 09 март 2022 в 00:00 11975 0

Кредит Pixabay

Възрастта може да е само число, но това е число, което често носи нежелани странични ефекти, от чупливи кости и по-слаби мускули до повишен риск от сърдечно-съдови заболявания и рак.

Сега изследователи са показали, че могат безопасно и ефективно да обърнат процеса на стареене при мишки на средна и по-голяма възраст, като частично върнат клетките им към по-младежки състояния.

"Ние сме развълнувани, че можем да използваме този подход през целия живот, за да забавим стареенето при нормални животни. Техниката е едновременно безопасна и ефективна при мишки", коментира Хуан Карлос Изписуа Белмонте (Juan Carlos Izpisua Belmonte), автор и професор по генна експресия в лабораторията на Института Солк. "В допълнение към справянето със заболяванията, свързани с възрастта, този подход може да предостави на биомедицинската общност нов инструмент за възстановяване на здравето на тъканите и организма чрез подобряване на функцията и устойчивостта на клетките в различни болести, като невродегенеративните заболявания."

С остаряването на организмите не се променят само външният им вид и здравето. Всяка клетка в тялото им носи молекулен часовник, който отчита изтичането на времето. Клетките, изолирани от възрастни хора или животни, имат различни модели на химични вещества по протежение на тяхната ДНК - наречени епигенетични маркери - в сравнение с по-младите хора или животни.

Учените знаят, че добавянето към клетките на смес от четири репрограмиращи молекули - Oct4, Sox2, Klf4 и cMyc, известни също като "фактори на Яманака" ("Yamanaka factors") - може да възстановят тези епигенетични маркери към първоначалните им модели. Този подход е начинът, по който изследователите могат да транфформират обратно възрастни клетки, от гледна точка на развитието, в стволови клетки.

През 2016 г. лабораторията на Изписуа Белмонте съобщи за първи път, че могат да използват факторите Яманака, за да противодействат на признаците на стареене и да удължат продължителността на живота при мишки с болест на преждевременно стареене. Съвсем наскоро екипът установи, че дори при млади мишки факторите Яманака могат да ускорят регенерацията на мускулите. След тези първоначални наблюдения, други учени са използвали същия подход за подобряване на функцията на други тъкани като сърцето, мозъка и зрителния нерв, който участва в зрението.

Кредит: Alejandro Ocampo et al.

В новото проучване Изписуа Белмонте и неговите колеги тестват вариации на подхода за клетъчно подмладяване при здрави животни с напредване на възрастта. Една група мишки е получавала редовни дози от факторите Яманака от времето, когато са навършили 15 месеца до 22 месеца, приблизително еквивалентни на възраст от 50 до 70 години при хората. Друга група е третирана от 12 до 22 месеца, аналогично на възраст от 35 до 70 години при хората. А трета група е третирана само един месец на 25-месечна възраст, подобно на 80-годишна възраст при хората.

„Това, което наистина искахме да установим, беше, че използването на този подход за по-дълъг период от време е безопасно“, разказва Прадип Реди (Pradeep Reddy), учен от екипа на Института Солк и съавтор на новата статия. „Наистина, не видяхме никакви отрицателни ефекти върху здравето, поведението или телесното тегло на тези животни."

В сравнение с контролните животни, не е имало промени в кръвните клетки или неврологични промени при мишките, които са получили факторите Яманака. Освен това екипът не открива рак в нито една от групите животни.

Когато изследователите разглеждат нормалните признаци на стареене при животните, които са били подложени на лечението, те откриват, че мишките в много отношения приличат на по-млади животни. Както в бъбреците, така и в кожата, епигенетиката на третираните животни прилича повече на епигенетични модели, наблюдавани при по-млади животни. Когато са наранени, кожните клетки на третираните животни имат по-голяма способност да се размножават и е по-малко вероятно да образуват постоянни белези - по-възрастните животни обикновено показват по-малко пролиферация на кожни клетки и повече белези. Освен това метаболитните молекули в кръвта на третираните животни не показват нормалните промени, свързани с възрастта.

Тази младост се наблюдава при животните, лекувани в продължение на седем или 10 месеца с факторите Яманака, но не и при животните, третирани само един месец. Нещо повече, когато третираните животни са били анализирани по средата на лечението, ефектите все още не са били толкова очевидни. Това предполага, че лечението не е просто спиране на стареенето, а активното му обръщане назад - въпреки че са необходими повече изследвания, за да се направи разлика между двете.

Екипът сега планира бъдещи изследвания, за да анализира как специфичните молекули и гени се променят при дългосрочно лечение с факторите Яманака. Те също така разработват нови начини за предоставяне на факторите.

„В крайна сметка искаме да върнем устойчивостта и функционирането на по-старите клетки, така че да са по-устойчиви на стрес, наранявания и болести“, коментира Реди. "Това проучване показва, че поне при мишки има път напред към постигането на това."

Справка: Browder, K.C., Reddy, P., Yamamoto, M. et al. In vivo partial reprogramming alters age-associated molecular changes during physiological aging in mice. Nat Aging, 2022 DOI: 10.1038/s43587-022-00183-2