Защо по-късните деца е по-вероятно да страдат от синдрома на Даун

Наука ОFFNews Последна промяна на 04 юли 2015 в 10:25 5628 0

Причината за по-честото развитие на синдрома на Даун и други вродени заболявания при по-къснородените деца е, че хромозомите преместват в бъдещите яйцеклетки не едновременно, а в различни периоди по време на съзряването на половите клетки в тялото на майката.

Това са изяснили генетици от RIKEN, Център за развитие на биологията в Кобе (Япония), а техните констатации са публикувани в списание Nature Communications.

"Бяхме изненадани и доволни от факта, че повечето от генетичния щети на яйцеклетки са били свързани с едно и също нещо - ранното отделяне на хромозомни двойки. Сега можем да се съсредоточим върху това как да се създаде "бариера", за да се попречи на миграцията на хромозомите, както и да се опитаме да разберем защо това се случва,"- заяви Томо Китаджима (Tomoya Kitajima) от RIKEN.

Китаджима и неговите колеги са успели да проследят движението на ДНК веригите, използвайки свръхмощен микроскоп и специални техники за наблюдение. Така те открили основната причина за влошаване на "качеството" на яйцеклетките с нарастване на възрастта на жената и появата на генетични дефекти в тях, наблюдавайки развитието на ДНК веригите на женските полови клетки.

Яйцеклетките се образуват в сложен и многоетапен процес, който биолозите наричат мейоза.  Процесът на мейозата се състои от две последователни клетъчни деления - мейоза I (първо делене) и мейоза II (второ делене).

Удвояването на ДНК и хромозомите става само преди мейоза I. В началото, бъдещата яйцеклетка отглежда втори набор от хромозоми и "смесва" хромозомите, наследени от "собственичката" на яйцеклетката от нейните майка и баща. В резултат на първото делене, наречено редукционно, се образуват клетки с намален наполовина брой хромозоми.

Второто делене завършва с образуването на четири клетки с единичен (хаплоиден) (n) набор хромозоми и двойно по-малко количество ДНК. Само една от тях се превръща в яйцеклетка, а останалите три или загиват, или играят поддържаща роля

Наблюдавайки този процес, екипът на Китаджима открил интересен феномен - оказало се, че по време на образуване на яйцеклетките в тялото на възрастни мишки, процесът на преместване на хромозомите в техните половинки и четвъртинки, често се обърква.

По още неизвестни причини, четворката хромозоми се разделя в клетките не едновременно, а по различно време, в резултат на което или в яйцеклетката, или в помощните телца често се появяват излишни хромозоми или някой ДНК фрагмент просто отсъства.

Този проблем, както показали наблюденията, възниква защото двойките хромозоми, обменящи ДНК сегменти , се разпадат по-рано. Китаджима и екипът му се надяват по-нататъшните изследвания на този процес да помогне да разберат как да се предотврати този разпад и по този начин да се защитят жените от раждането на деца с вродени генетични дефекти.