Нощното небе през март - ярък Юпитер и две затъмнения (видео)

Астрономически явления през март 2016

Наука ОFFNews Последна промяна на 03 март 2016 в 10:19 9036 0

Март е първият месец на пролетта. През март, в деня на пролетното равноденствие (20 март), настъпва астрономическата пролет в северното полукълбо. Бързо се увеличава продължителността на деня. И ако на 1 март свветлата част на денонощието трае 11 часа 13 минути, до 31 март вече е 12 часа 40 минути. Нощите стават все по-ясни, въздухът - прозрачен, а звездното небе през март е особено красиво. И така, какви астрономически събития ни очакват през първия месец на пролетта 2016?

Слънцето

През март Слънцето се премества през съзвездието Водолей и преминава в съзвездието Риби на 12 март. При това с всеки ден центърът на слънчевия диск е все по-близо до небесния екватор и ще го пресече на 20 март 04:00 31 минути. Ще настъпи пролетното равноденствие и Слънцето ще продължи пътя си по небесната сфера, но вече преминава в северното полукълбо.

Слънчевото затъмнение - 9 март

След по-малко от седмица, на 9 март, ще има пълно слънчево затъмнение. То ще може да бъде наблюдавано в субтропичната и екваториална част на Тихия океан, както и в източната част на Индийския океан. Най-доброто място да се наблюдава това великолепно астрономическо явление е Индонезия. Частични фази на затъмнението ще се виждат в Австралия и Азия.

Затъмнението на 9-ти март, 2016 . Илюстрация: wikipedia.org

March 9, 2016 Total Solar Eclipse over the Pacific from LarryKoehn on Vimeo.

Луната

Фазите на Луната през в март 2016 г: последна четвъртина – 1 март (в 23:11), новолуние – 9 март (в 01:55), първа четвъртина – 15 март (в 17:03), пълнолуние – 23 март (в 12:01), последна четвъртина – 31 март (в 16:17).

23 март: полусенчесто лунно затъмнение

Две седмици след слънчевото затъмнение ще има полусенчесто лунно затъмнение. Докато слънчевото затъмнение настъпва, когато Луната е между Слънцето и Земята, лунно затъмнение настъпва, когато Земята е между Слънцето и Луната.

Засенчените затъмнение се различават от пълните (или частичните) сенчести затъмнения по това, че лунният диск преминава през полусянката на Земята, яркостта на нашия естествен спътник отслабва леко и понякога е невидима за необучен наблюдател. Отслабването на яркостта на лунния диск е толкова по-силно, тоест - по-забележимо, колкото по-близо до него преминава границата на земната полусянка и сянката. Но този път само част от лунния диск ще навлезе в полусянката, така че ефектът ще е трудно забележим. Максималната фаза на засенченото затъмнение настъпва в 14 часа 47 минути 14 секунди универсално време.

Лунното събитие този месец ще може да се наблюдава обаче само в в Сибир и Далечния изток, Аляска, Австралия, части от Азия, Тихия океан.

Планетите

Меркурий. През този месец ще бъде близо до Слънцето и затова - недостъпен за наблюдение. На 23 март ще се окаже в горно съединение със Слънцето. .

Венера. През март ще се премества по съзвездията Козирог и Водолей. Ще изгрява почти едновременно със Слънцето и затова няма да се вижда.

Марс. Планетата ще се намира в източната част на съзвездието Везни, а от 14 март преминава в Скорпион. На разсъмване Марс ще се вижда ниско в южната част на небосклона.

Юпитер

Юпитер и Луната, 23 февруари, 2016. Снимка: Lucy Edmondson / Тwitter

Може би основната планета за март 2016 ще бъде Юпитер, защото на 8 март ще бъде в опозиция на Слънцето. Това означава, че през март, ще има най-благоприятни условия за наблюдения на тази най-голяма планета в нашата Слънчева система. Намирайки се в югоизточната част на съзвездието Лъв(Leo). Юпитер ще се издига от източната част на небето по залез слънце, ще достигне кулминацията си над точката на юга около полунощ и ще залезе по изгрев. Юпитер ще блести в звездното небе като ярка светло жълтеникава звезда през цялата нощ през март.

За да се види Юпитер в небето, не се изискват познания за съзвездията. Само погледнете привечер на изток и със сигурност ще забележите ярка жълта звезда. Това е Юпитер. Пълната Луна ще премине в близост до планетата вечерта на 21 март и в нощта на 22-ри.

Тъй като Юпитер е сравнително близо до Земята, това ще бъде идеалното време да се наблюдават освен планетата и нейните четири най-големи луни. От 14 март, 2016, четирите най-големи луни на Юпитер, наречени "Галилееви луни", ще се виждат на изток от планетата като с увеличаване на разстоянието от Юпитер ще бъдат: Европа, Йо, Ганимед и Калисто. Няколко дни по-късно, на 18 март 2016 г., можем да видим галилеевите спътници на запад от планетарния диск.

В отсъствието на Венера, Юпитер ще бъде второто най-ярко светило след Луната на нощното звездно небе.

Сатурн, със своя великолепен пръстен през март 2016 г. ще се наблюдава във втората половина на нощта ниско в юго-източната част на небето в близост до планетата Марс и звездата Антарес в съзвездието Змиеносец (Ophiuchus). Сатурн през март 2016 ще се вижда като звезда 0,5 зв. вел, което означава, че ще е видима с малък телескоп.

Двата отдалечени газови гиганта, Уран и Нептун, през март 2016 г. ще могат да се наблюдават само със средни и големи телескопи.

Севернокорейският сателит

Когато Северна Корея изстреля своята ракета на 7 февруари, за да изнесе на орбита сателит за наблюдение на Земята, мнозина бяха скептични. Оказва се обаче, че наистина има сателит. На 28 Февруари Marco Langbroek го засне, прелитащ над Лайден, Холандия:

"Новият сателит на Северна Корея Kwangmyŏngsŏng-4 (KMS-4) е видим вечер, минавайки над Европа," съобщава Langbroek. "Доколкото мога да кажа по късата дъга на изображението (~ 6 секунди) няма промени в яркостта. Така че сателитът е стабилен или ако има колебания, те трябва да са много бавни," - според наблюденията на астронома.

Съзвездията през март

Месечната прогноза на Хъбъл "Tonight’s Sky", която представя всичко интересно, което ще се случи на нощното небе този месец.