Търсачите на гравитационни вълни тръгват на лов на други космически чудовища (видео)

Преглед на всички възможни типове източници на гравитационни вълни

НаукаOFFNews Последна промяна на 14 май 2019 в 00:00 18276 0

Кредит: NASA’s Goddard Space Flight Center/CI Lab

Детекторът LIGO ще търси 8 различни възможни типа източници на гравитационни вълни, сред които и все още неусетените гравитационни сигнали от свръхнови, грапави неутронни звезди, сблъсъци на две бели джуджета и дори първични гравитационни вълни от Големия взрив, съобщава Science News.

Съществуването на гравитационни вълни е предположено за първи път от Анри Пуанкаре в статия, публикувана на 5 юни 1905 г. Sur la dynamique de l'électron (Comptes Rendus de l'Académie des Sciences 140, 1504-1508). Алберт Айнщайн обосновава математически съществуването им през 1916 г. въз основа на неговата Обща теория на относителността (която се появява година по-рано). С откриването на гравитационната вълна GW150914 от детектора LIGO  в САЩ на 14 септември 2015 г., предизвикана от черна дупка с маса 35 слънчеви маси, която се сблъска с черна дупка с 30 слънчеви маси, бе демонстрирано реалното съществуване на гравитационните вълни.

Оттогава бяха открити много гравитационни вълни с детектора LIGO, а след това и с VIRGO, и те не беяха причинени само от сблъсъка на черни дупки. Ето защо учените публикуваха в списание Astronomical review letters този преглед на различните източници на гравитационни вълни, някои от тях действително наблюдавани, а други все още хипотетични.

Тази седмица LIGO и VIRGO обявиха пет нови възможни гравитационни вълни за един месец, успявайки да направят това, което някога бе възможно за десетилетия, почти обичайно.

Тук са източниците на гравитационните вълни, които учените вече уловили, и тези, което все още се надяват да намерят.

Илюстрация с преглед на всички източници на гравитационни вълни. На хоризонталната ос са честотата на вълните, а на вертикалната ос - интензивността. Извитите линии на илюстрацията са границите за настоящите и бъдещите детектори, които те могат да наблюдават. Таблицата по-долу предоставя повече информация за различните източници.

#ИзточникСтатусИнформация
1 Сблъсъци на две черни дупки. открит Първо с LIGO, а след това и с детектора VIRGO, те вече са  откривани много пъти, а през периода на наблюдение O1 и O2 - десет пъти.
2 Сблъсъци на две неутронни звезди. открит Именно с така наречената килонова GW170817 LIGO и VIRGO откриват гравитационни вълни от две сблъскващи се неутронни звезди.
3 Сблъсъци на две бели джуджета Все още не е открит Такъв сблъсък вероятно ще доведе до свръхнова от тип Ia и ще произведе и гравитационни вълни. При условие, че е наблизо (в нашата галактика Млечен път), този сблъсък трябва да може да се открие с LIGO.
4 Сблъсък на неутронна звезда с черна дупка Вероятно е открит На 26 април LIGO и VIRGO откриха събитието # O190426c по време на етапа O3, вероятно сблъсък на неутронна звезда и черна дупка на 1,2 милиарда светлинни години от нас.
5 Сблъсък със средна черна дупка Все още не е открит В допълнение към „нормалните“ звездни черни дупки и свръхмасивните черни дупки, има и средни черни дупки, от хиляди до стотици хиляди слънчеви маси. Те също могат да се сблъскат с по-малка черна дупка или неутронна звезда.
6 Негладки неутронни звезди Все още не е открит Неутронните звезди имат до 1,5 слънчева маса в топка с диаметър до 20 км. Ако те не са напълно гладки, а съдържат „планини“ (с височина около 1 мм, всъщност), те се колебаят малко и произвеждат гравитационни вълни.
7 Свръхнови Все още не е открит Взриващите се масивни звезди или бели джуджета също могат да произведат гравитационни вълни. За да може LIGO да го открие, тя трябва да е свръхнова в нашата собствена галактика.
8 Големият взрив: първични гравитационни вълни Все още не е открит Самият Голям взрив генерира и гравитационни вълни. На 17 март 2014 г. се предположи, че BICEP2 е открил такива вълни, но по-късно се оказа, че прах от Млечния път е причинил този сигнал.
9 Свръхмасивни черни дупки Все още не е открит Свръхмасивните черни дупки в ядрата на галактиките могат да се сблъскат с по-малки звездни или средни черни дупки, но също така и с други свръхмасивни черни дупки.

Смята се, че двойка сливащи се неутронни звезди, плътните звездни трупове на масивни звезди, загинали в свръхнови, също могат да задействат гравитационни вълни. През август 2017 г., екипът на LIGO-Virgo улови първия известен случай на подобно събитие, а вторият на 25 април.

D. Radice et al. Characterizing gravitational wave signal from core-collapse supernovae. Astrophysical Journal Letters. Published online April 29, 2019. doi:10.3847/2041-8213/ab191a.

LIGO is on the lookout for these 8 sources of gravitational waves, Science News