Всички кръвни групи ще могат да се превръщат в универсалната донорска нулева група

Наука ОFFNews Последна промяна на 03 май 2015 в 13:35 8952 0

Кредит softpedia.com

Изследователи от Канада са намерили начин чрез получен от тях ензим, да превръщат кръвта от всяка група в универсалната нулева кръвна група, която може да бъде преливана на хора с кръв от другите групи.

Изследването е публикувано в списание Journal of the American Chemical Society.

"Премахване на антигените на кръвните групи от червените кръвни телца  е обещаващ метод, който може да даде възможност за преливане на кръв от донор, който иначе би бил несъвместим с пациента", - пише в статията си, Стивън Уидърс (Stephen Withers) от Университета на Британска Колумбия във Ванкувър (Канада).

От четирите кръвни групи, само нулевата може да бъде прелята на хора с други групи, без риск от сериозни усложнения или дори смърт на пациента. На повърхността на червените кръвни телца от нулевата група няма въглехидратни молекули, заради които имунната система на пациента може да идентифицира новата кръв като опасен чужд материал.

Учените отдавна се занимават с проблема запревръщане на различните кръвни групи в нулева. За тази цел се използват ензими - вещества, които могат да "изрежат" от повърхността на кръвните клетки въглехидратните молекули. В началото учените са експериментирали с ензим от зърна кафе, а след това намерили подходящите вещества в бактерии. Но тяхната ефективност е все още ниска.

Уинтърс и колегите му са променени генома на пневмококи така, че тези бактерии да произвеждат ензими, които да действат 170 пъти по-ефективно от преди. По този начин, те успели да трансформират втора кръвна група в нулева. "Тази работа е първата стъпка към пълното премахване на антигените от всички кръвни групи с един ензим", - са заявили изследователите.

Освен при кръвопреливане, тази технология може да се използва при трансплантация на органи и тъкани, за да се избегне отхвърлянето.