3 тюлена и лисица умират от птичи грип заразени в център за диви животни

Ваня Милева Последна промяна на 18 октомври 2021 в 00:01 3707 0

Малко тюленче. Кредит: Pixabay

Вирусите на птичия грип рядко "прескачат", за да заразят бозайници.

Необичайно огнище на птичи грип във Великобритания убива пет лебеда, три тюлена и лисица в център за рехабилитация на диви животни, съобщава Live Science.

Огнището се появява в края на 2020 г. и изненадва изследователите, тъй като вирусите на птичия грип рядко се „прескачат“, за да заразят бозайници. И все пак в този случай два различни вида бозайници са заразени и развиват тежко заболяване.

Генетичен анализ установява единична мутация в щама на птичия грип, известна като H5N8, която може да е позволила на вируса да прескочи от птици към бозайници, казват авторите. Въпреки това, тази мутация сама по себе си не е силно свързана с инфекциите при хората и авторите са установили, че щамът в този случай изглежда не представлява риск от заразяване на хора и няма такива случаи, които имат връзка с това огнище.

И все пак, „въпреки че генетичните анализи не показват повишен риск от инфекция при хора с вирусите H5N8 при това огнище, изследването показва как тези вируси може да имат неочаквани и тежки рискове за здравето при бозайниците“, пишат авторите в своя доклад, публикуван в списание Emerging Infectious Diseases. Констатациите допълнително „подчертават значението на наблюдението на болестите в дивата природа“, заключават те.

Вирусите на птичи грип са адаптирани към птиците и не се предават лесно на други животни, включително хората. Но в редки случаи е известно, че някои щамове птичи грип заразяват хората. Тези щамове са H5N1, H7N9, H5N6 и наскоро H5N8, който за първи път е докладван при хора през февруари 2021 г. сред работници в птицекомбинат в Русия.

Известно е също, че някои щамове на птичия грип преминават към други животни, включително прасета, котки, коне, кучета и порове, но отново тези прескачания не са често срещани.

Огнището във Великобритания започва, когато пет неми лебеда (Cygnus olor) са докарани в център за рехабилитация, който се грижи за болни, ранени или осиротели диви животни, през октомври и ноември 2020 г., според доклада на изследователи от Британската здравна агенция за животни и растения  (APHA - Animal and Plant Health Agency). Птиците, както обикновено всички животни, приети в центъра, първо са настанени в карантинно отделение. Лебедите се възстановяват добре, но внезапно отслабват и умират между 25 ноември и 29 ноември 2020 г., се казва в доклада.

Около седмица по-късно, от 5 до 6 декември 2020 г., четири обикновени тюлена (Phoca vitulina), сив тюлен (Halichoerus grypus) и червена лисица (Vulpes vulpes) също се разболяват и умират. Тюлените и лисицата са настанени в карантинното отделение едновременно с лебедите, но всеки вид е в отделни свои собствени отделни кабинки. Преди смъртта си тюлените развиват припадъци, а лисицата - слабост и загуба на апетит, се казва в статията.

Всичките пет лебеда са дали положителен тест за H5N8, но няма други засегнати птици в центъра. Изследователите първоначално не подозират, че смъртта на тюлените и лисицата е свързана с тази на лебедите. Но седмици по-късно са изследвани тъкани от животните и пробите от трите тюлена и лисицата, включително проби от мозъка, белите дробове и други органи на животните, са с положителен тест за H5N8.

Генетичният анализ на щама H5N8, заразил лебедите, показва 99,9% съвпадение при секвенирането на щама, който е заразил тюлените и лисицата, което означава, че лебедите вероятно са били източникът на инфекцията  за другите животни. Авторите заключават, че предаването от лебедите на другите животни вероятно се е случило по въздуха или чрез контакт със замърсени предмети.

Не е ясно защо точно този щам на вируса на птичия грип е прескочил вида и е причинил такова тежко заболяване при бозайниците. Мутацията, открита в щама, заразил тюлените и лисицата, наречена D701N, е наблюдавана в други случаи на бозайници, заразени с птичи грип. Но не се смята, че само тази мутация увеличава риска от предаване на грип от птици на бозайници, казват авторите.

Авторите също така отбелязват, че тюлените и лисицата са били в състояния, които може да са ги направили по-уязвими към инфекции - няколко от тюлените са имали паразитна инфекция, наречена белодробен червей, а лисицата е била недохранена и е имала краста, се казва в доклада.

Докладът показва, че „междувидово предаване [на H5N8] може да възникне, ако условията позволяват“, въпреки че рискът за хората остава нисък според друг доклад на APHA, който преглежда случаите на птичи грип в страната от ноември 2020 г. до април 2021 г.

Тъй като служителите не са открили H5N8 инфекциите при бозайниците в продължение на няколко седмици след смъртта на животните, персоналът в центъра не е бил тестван за птичи грип по време на огнището. Но тъй като това се случва по време на пандемията на COVID-19, персоналът се е следил за грипоподобни симптоми, съответстващи на COVID-19, и също са носили маски N95. Не се съобщава за заболяване сред персонала.

Не са наблюдавани други случаи на H5N8 или на необичайно заболяване и смърт при животните в центъра през месеците след огнището.

Като цяло във Великобритания са регистрирани 26 случая на птичи грип при домашни и диви птици от ноември 2020 г. до март 2021 г., но страната е обявена за свободна от всякакви случаи на птичи грип на 3 септември 2021 г. според изявление на APHA.

Справка: Suggested citation for this article: Floyd T, Banyard AC, Lean FZX, Byrne AMP, Fullick E, Whittard E, et al. Encephalitis and death in wild mammals at a rehabilitation center after systemic infection with highly pathogenic avian influenza A(H5N8) virus, United Kingdom. Emerg Infect Dis. 2021 Nov.Original Publication Date: October 13, 2021 DOI: 10.3201/eid2711.211225