16 декември 2019
  •  Говорят медиците

Биолози са открили тайната на движенията на октопода

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 април 2015 в 17:0847931
Снимка: Levy et al./Current Biology 2015

За да разберат как октоподите лесно и ефективно управляват своите многобройни крайници, неврофизиолозите от Еврейския университет в Ерусалим са анализирали кадър по кадър видеозаписи как животните преодоляват прегради в резервоар с вода. За тайните на движението на тези главоноги учените разказват пред списание Current Biology, съобщава Live Science.

Оказало се, че ловкостта на октопода Octopus vulgaris е благодарение на радиалната симетрия на крайниците му. Животното се придвижва, опирайки се с пипало на дъното или друга повърхност и след това пипалото се разтяга - в резултат на това разширяване, тялото се движи в обратна посока на посоката на пипалата. Тъй като крайниците на октопода са разположени по протежение на тялото на равни интервали, за да избере посоката на движение е достатъчно, да реши кое пипало да разтегне. За да се придвижи надясно, трябва да разтегне левите си пипала, за да отиде напред - задните.

Освен това, октоподите, за разлика от повечето животни с двустранна симетрия на тялото, не трябва да гледат натам, накъдето се движат. Тези главоноги могат да пълзят във всяка посока без да обръщат натам цялото си тяло. Видеото показва в зелено ориентацията на тялото, а със синя стрелка - посоката на движение.

Учените са установили, че в движенията на октопода нямат ритъм. Това различава главоногите от повечето други животни (от насекомите, хората), чиято нервна система автоматично вгражда ритъма в движението им, - при хората, например, това е редуване на стъпките на левия и десен крак.

Октоподите изглежда са усвоили този уникален начин на движение в хода на еволюцията. За разлика от другите мекотели, те са лишени от защитна обвивка и е трябвало да бъдат по-пъргави и бързи. Според учените, октоподите са еволюирали от подобно на охлюв животно като единственият му крак се е превърнал в осем гъвкави и пъргави пипала. Наред с това, еволюцията е надарила октопода отлично зрение, високо развит мозък и способност да променя цвета си.

Представителите на клас главоноги заемат едно от челните места по развитие на нервната система сред безгръбначните и често се наричат „приматите на морето“.

Поп Дръвчо 17.04 2015 в 19:19 1
Голяма работа са октоподите.