Ендометриозата може да е свързана с депресията на генетично ниво

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 01 декември 2020 в 00:15 6437 0

Кредит Pixabay

Хората, които живеят без хронични болки като тези, причинени от ендометриозата, могат само да си представят какво означава живот с постоянен дискомфорт. Депресията е често срещано последствие от тежките състояния, причинени от заболяването.

Изследване на генетици от Куинслендския технологичен университет в Австралия, публикувано в Human Genetics, разкрива редица рискови фактори, които повишават шансовете за развитие на ендометриоза и на депресия, както и на различни стомашно-чревни състояния.

Въпреки че не се изключва въздействието на средата, откритието ясно показва, че здравето на червата, ендометриозата и хроничните разстройства на настроението често съвпадат заради гените, общи за трите заболявания.

Ендометриозата е заболяване, при което ендометриална тъкан, която представлява дебели слоеве клетки, покриващи вътрешната стена на матката, се развива на други нетипични места в коремната кухина.

Подобно на нормалния ендометриум, тази тъкан също е засегната от циклични колебания на хормоните, което води до вътрешно кървене, образуване на съединителна тъкан и възпаления. В най-агресивната си форма тъканта прониква дълбоко в околните органи и тъкани, като пикочния мехур, дебелото черво и връзките, поддържащи мускулите на място около споменатите органи.

Смята се, че ендометриозата засяга приблизително една на всеки десет жени, което означава около 200 милиона по целия свят, последиците от образуването на такава анормална лигавица варират от пълна липса на симптоми до живот с хронична, изтощителна тазова болка.

Най-често заболяването се проявява чрез множество симптоми и състояния, включително прекомерно кървене, болка по време на полов акт и по време на менструация, гадене и лошо храносмилане.

Освен това не е необичайно хората, диагностицирани с ендометриоза, също да изпитват пристъпи на тревожност и депресия. Изследванията подкрепят това, като установяват, че те са най-честите психологически състояния, свързани с ендометриозата.

Лесно е да се предположи, че тази връзка е причинно-следствена. Проучванията, проведени върху мишки, също показват, че болката от ендометриозата може пряко да засегне мозъка, засилвайки чувствителността към болката и разстройствата на настроението.

Нещо повече, наличието на по-високи нива на тазова болка прави депресията още по-вероятна, но това изглежда сякаш болката причинява депресия, а не самата ендометриоза.

Без да противоречат непременно на ролята на болката върху промяната на настроенията, изследователите все повече осъзнават голямата сложност на депресията, откривайки, че тя е нещо повече от психологическо състояние, а по-скоро цяла физиологична система, засегната от богато разнообразие от гени.

Изследванията на близнаци също подсказват силно за генетичната основа на ендометриозата. За да проверят дали някой от участващите гени може също да предразположи индивидите към депресия, изследователите използват данни от проучване за свързаност в целия геном (GWAS), проведено от Международния ендогенен консорциум.

Извадката от повече от 208 000 души включва около 17 000 случая на ендометриоза, като останалите малко под 192 000 души служат за контролна група, и всички са от различни нации по целия свят.

Това е сравнено с подобна база данни на GWAS, използвана преди това за откриване на гени, свързани с депресия и с няколко алтернативни бази данни, използвани, за да се провери дали техните резултати могат да бъдат възпроизведени.

След извършване на оценка на припокриващи се мутации, общи и за двете, изследователите идентифицират 20 независими места в генома, които биха могли да се приемат за значими и за двете състояния, осем от които са напълно нови.

Всичко това определя 22 гена, много от които играят роля в пътищата, управляващи адхезията между клетките, сигнализирането, което регулира клетъчните движения и пролиферация, както и здравето на стомаха.

Всъщност допълнителното проучване разкрива още причинно-следствени връзки между ендометриозата и депресията и поне едно ненормално чревно състояние, като например язва или гастроезофагеална рефлуксна болест.

Информацията, че връзката може да е генетична е само малка част от въпроса. Очертаването на сложните пътища между гените и здравето е съвсем друга история.

Все още сме далеч от откриването на лек и дори намирането на подходящи терапии е постоянно предизвикателство. Като се има предвид, че състоянието е познато от близо век, е шокиращо, че ендометриозата все още толкова често се пренебрегва.

Източник: Science alert - Endometriosis May Actually Have a Genetic Link to 2 Common Health Conditions