Фосил 3 в 1: Бръмбар в гущер, гущер в змия

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 септември 2016 в 10:49 9356 0

Кредит Krister T. Smith

Снимка от проучването, показваща младата змия, която е погълнала гущер, който е погълнал насекоми. Стрелката сочи върха на муцуната на гущера.

Уникална находка, представяща хранителна верига отпреди 48 милиона години от периода палеоген, намериха палеонтолози в изоставена немскa кариера, на мястото на праисторическо вулканично езеро.

Те откриха вкаменелост на змия, в която има запазен скелет на гущер, в корема на който има останките от по-рано изядено насекомо, съобщи сайтът на Discover magazine.

Изследването е описано в статия, публикувана в Palaeobiodiversity and Palaeoenvironments.

Не е тайна, че кариерата Месел Пит (в списъка на Световното наследство на ЮНЕСКО) е дом на множество фантастични фосили, но настоящата находка е толкова сензационна, че предизвиква страхопочитание дори у ветерани-изследователи на Месел, разказва Science Daily.

Карта на кариерата Месел Пит.

Такава "матрьошка" от три части е изключително рядко откритие. Досега нещо подобно е намирано само в Австрия, където фосил на акула, съдържаше останките на земноводно, похапнало дребни риби преди смъртта си.

"Това е изкопаемо, което вероятно няма да мога да намеря никога повече в живота си, толкова е рядко - коментира водещият автор на изследването Кристер Смит (Krister Smith), палеонтолог от Германския институт Зенкенберг.

Изследователите разделят шистите с голям нож, за да разкрият фосилите.

Както разказва Смит, преди 48 милиона години, някъде в околностите на вулканичното езеро гущер-базилиск Geiseltaliellus maarius е погълнал бръмбар. Трудно може да се класифицира насекомото вътре на гущера, въпреки че все още се вижда, че е имало блестяща, с преливащи се цветове обвивка.

След няколко дни гущерът послужил за обяд на млада змия Palaeopython fischeri, която живеела в дърветата в близост до брега на езерото.

Тази змия много е приличала на своята братовчедка - съвременната боа. Смята се, че тези древни змии са променили хранителните си навици, тъй като са пораснали на размер, преминавайки от по-малки гущери и земноводни към бозайници, птици и други влечуги, според National Geographic.

Интерпретативна схема на формите на вкаменелостите, насложена върху снимката. Змията е бяла, гущерът е в оранжево, а насекомото е в синьо. (Krister T. Smith)

Какво се е случило след това с тройката, не е ясно - дали емисиите отровни вулканични газове или нещо друго, но змията е паднала в езерото, за да остане завинаги на дъното му.

Трябва да се отбележи, че "Ямата в Месел" (Месел Пит) е известна с добре запазените си фосили на животни от еоцен. Например тук са намерени останки от един от най-древните примати - Darwinius masillae, две костенурки Allaeochelys crassesculpta, вкаменени по време на полов акт и други известни образци.

Смит и неговия екип планират да продължат разкопките в тази местност с надеждата за нови и вълнуващи открития.