ГМО мъх на Марс може да произвежда лекарства за астронавтите

Никола Кереков Последна промяна на 03 октомври 2015 в 10:34 6387 0

Кредит UIG/Getty

Списък с неща за Марс: вода, храна, скафандър... мъх (може би)

Студенти-изследователи от Университета в Копенхаген, Дания си представят амбициозно бъдеще за едно низше растение. Те работят с нов вид мъх, като променят ДНК-то му, за да го подготвят за живот в суровите условия на Марс.

Студентите са вдъхновени от TychoBio, старт-ъп компания базирана в Копенхаген, която модифицира генетично мъх, за да произвежда съединения като ingenol mebutate, медикамент срещу рак на кожата. Екипът се е замислил дали мъхът може да произвежда лекарства и за астронавтите.

Хората навлизат в епоха на открития, при която ние сме си поставили за цел да стигнем до Марс и дори да разгледаме други планети, обяви Виктория Сосновцева, член на екипа. "Защо да не използваме мъха за производство на вещества, които биха били полезни за космическите проучвания?"

Но на първо време трябва да намерим начин да оцеляваме на Марс, където почвата е бедна на хранителни вещества и пълна с отровни соли. При един експеримент, екипът от учени посадил мъх в почва взета от Pu’u Nene, вулкан в Хавай. Въпреки че тази почва не е чак толкова неприятна колкото тази на Марс, изследванията проведени от роувъра на NASA Кюриосити са установили, че двете почвени проби имат сходни минерално съдържание. След няколко седмици мъхът си изглеждал добре, което значително подхранило увереността на изследователския екип, че може да издържи дори на марсианската почва.

Екстремния студ е съвсем друго предизвикателство. Средната температура на Марс е около -55 °C, което принудило учените да вкарат "противо-студов" ген в мъха. Генът е взаимстван от червея коропробивач - вредител, който живее в кората на иглолистни дървета. Той произвежда протеин, който не позволява формирането на ледени кристали, което предпазва червея от вледеняващите температури през зимата. Те осъзнали, че същата способност може да се окаже изключително подходяща за интерпланетарния мъх.

Изследователите поставили новия мъх във фризера за 8 часа и открили, че той се чувства чудесно на -20 °C, докато нормалния мъх умирал. Но при -60 °C дори модифицирания мъх не издържал, въпреки че били забелязани някои отделни живи клетки, което показва, че едва ли би могъл да живее изложен за дълго на местните температури.

Работата е била представена буквално преди 2 седмици на "Гигантското джамборе" на International Genetically Engineered Machine Foundation в Бостън

Отглеждането на растения на Марс може дa се окаже възможно и дори желателно, твърди Роко Манчинели (Rocco Mancinelli), астробиолог от института SETI, Калифорния, който изследвал как пшеницата би могла да се отглежда на Червената планета. Неговият екип открил, че най-големите пречки при това биха били ниското атмосферно налягане на кислорода и ограниченото количество налична вода.

Той предупреждава, че изследователския екип на ГМО мъха трябва да вземе в предвид тези фактори. "Фокусирането върху почвата и температурата е много повърхностно", твърди той. Изследователите са съгласни, че има да се извърви още дълъг път преди да започнем да садим космически мъх. В бъдеще те биха искали да добавят допълнителни гени, които да го предпазват от опасната УВ радиация (Марс няма нито магнитосфера, нито озонов слой) или такива, които му дават възможност да разгражда соли от почвата.

"Ще бъде мегаяко, ако астронавтите един ден могат да посадят мъх директно в почвата на Марс" с надежда заявява Джонатан Арнесен (Jonathan Arnesen), член на екипа.

Източник: New Scientist