06 май 2021

Ген, отговарящ за зрението, се оказа причина за загуба на слуха

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 август 2016 в 14:00 29270

Ново проучване ще помогне за идентифициране на хората, изложени на риск и евентуално да се предотврати загуба на слуха в напреднала възраст, пише Medical Research Council

Изследването е публикувано в Nature Communications.

Според Световната здравна организация днес около 360 милиона души в света (повече от 5% от световното население) страдат от загуба на слуха. Лекарите отдавна знаят, че загубата на слуха може да провокира от някои инфекциозни заболявания, лекарства, усложнения по време на раждане, генетични причини, както и застаряването на населението.

Наскоро учени от Британския съвет за медицински изследвания (Medical Research Council), заедно с френските колеги откриха, че има и друга причина за загуба на слуха. Оказа се, че е свързана с ген.

Изследователите забелязали, че в много от развитите страни с увеличаване на средната продължителност на живота се е увеличил и броят на свързаните с възрастта заболявания - диабет, болестта на Алцхаймер, сърдечно-съдови заболявания, остеоартрит. Механизмът на тяхното възникване в повечето случаи е познат и лекарите търсят начини за предотвратяване на възникването им.

Учените са изследвали няколко гена, отговорни за възрастовите промени, например предварително известния ген Slc4a10, отговорен за зрението. Учените са провели лабораторни тестове върху мишки: бременни екземпляри са инжектирани с препарати, които трябва да доведат до генетични мутации в поколението. Малките са наблюдавани от момента на раждането им.

В остарелите гризачи изследователите открили мутация на гена Slc4a10, която се оказва, че води до загуба на слуха. Учените признават, че не са очаквали тези резултати, защото този ген е определен за отговорен за нарушеното зрение, а не за разстройство на слуховата система.

Според автора д-р Линдзи Уилсън (Lindsay Уилсън), откритието ще помогне за по-доброто разбиране на това, кои гени в човешкото тяло участват в свързаните с възрастта промени.