26 октомври 2020

Химици завързаха най-сложния "възел" в света (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 януари 2017 в 16:18 73950
Новият молекулярен възел е най-сложният, описван някога. Той образува тройна оплетка, с железни йони (сребристосини) и хлорни йони (зелени) като опорни за формирането на "възела".

Вериги от въглеродни, водородни, кислородни и азотни атоми са оплетени заедно в тройна плетка, формирайки най-сложния молекулярен възел, описван някога. Това успяха да направят химици от Университета в Манчестър, съобщава Science News.

Доклад за експеримента е публикуван на 13 януари в списание Science.

Възелът е образуван от азотосъдържащи органохлорни молекули с обща дължина от 20 нанометъра, състоящи се от 192 атома.

Всяка точка в структурата е разположена една от друга на разстояние от 24 атома.

Според изследователите, те са успели да създадат най-сложния вариант на възел - келтския. Получената структура е създадена в резултат на самоорганизация на самостоятелно сглобяване - нишките се увиват около металните йони и така се формира пресечната точка.

Екипът на Дейвид Лий (David Leigh) смесват заедно изграждащите елементи, съдържащи въглеродни, водородни, кислородни и азотни атоми с железни и хлоридни йони. "Трябва да ги нарежете, нагреете и те ще се самоорганизират," - разказва ученият.