И да имате дядо столетник, това не означава, че ще живеете по-дълго

НаукаOFFNews Последна промяна на 07 ноември 2018 в 12:54 6257 0

Кредит horslips5 / CC BY 2.0

Генетиката има далеч по-малко влияние върху продължителността на живота, отколкото се предполагаше, според нов анализ на повече от 400 милиона души.

Резултатите показват, че влиянието на наследствеността върху дълголетието е доста под оценките в миналото, които не са отчитали склоността ни да избираме подобни на нас партньори.

Изследването на Calico Life Sciences and Ancestry, е публикувано в Genetics, списание на Генетичното общество на Америка (Genetics Society of America - GSA).

"Можем да научим много неща за биологията на остаряването от човешката генетика, но ако влиянието на наследствеността върху продължителността на живота е малко, то отслабва нашите очаквания за това, какви неща можем да научим и колко лесно ще стане това", коментира водещият автор Греъм Руби (Graham Ruby) в сайта на GSA.

Calico Life Sciences е изследователска и развойна компания, чиято мисия е да разбере биологията на остаряването. Те се обединяват с учени от онлайн генеалогичния ресурс Ancestry.com и използвайки данни му да преценят наследствеността на дълголетието.

Наследствеността е мярка за това доколко изменението в дадена характеристика - в този случай продължителжността на живота - може да се обясни с генетичните различия, за разлика от негенетичните различия като начин на живот, социокултурни фактори и злополуки. Предишните оценки за наследствеността на човешкия живот варират от около 15 до 30 процента.

Изследването започва от 54 милиона публични родословни дървета, представящи 6 милиарда предшественици. От тях Ancestry премахна излишните вписвания и тези на хора, които са все още живи. Преди да споделят данните с изследователския екип на Calico, Ancestry премахва цялата идентифицируема информация от родословието, оставяйки само годината на раждане, годината на смъртта, мястото на раждане и семейните връзки, които изграждат самата структура на дървото.

Накрая остана набор от родословия, включващи над 400 милиона души - предимно американци с европейски произход - всеки от които е свързан с друга чрез връзка родител/дете или съпруг/съпруга. След това екипът изследва приликата в живота на близките роднини.

Използвайки подход, който съчетава математическо и статистическо моделиране, изследователите се съсредоточиха върху роднини, родени през 19-ти и началото на 20-ти век. Те забелязаха, подобно на някои предишни проучвания, че продължителността на живота на съпрузи е всъщност по-близка, отколкото при братя и сестри.

Тази зависимост между съпрузите може да се дължи на много негенетични фактори, които съпътстват живота на едно семейство - споделената им среда, например.

След изчисленията екипът първоначално установи, че оценките за влиянието на наследственост са между 15-30% - подобно на докладваната литература.

Но историята започва да се оформя, когато авторите сравняват продължителността на живота на хора с различни видове роднински връзки, някои от които доста отдалечени.

Първият намек, че има нещо повече от генетика или споделена среда, е констатацията, че зетьове и снахи, лели и чичовци, първи братовчеди и различни по-далечни конфигурации (като братята на сестрите на съпруга/съпругата на брат или сестра) имат връзка между продължителността на живота, въпреки че не са кръвни роднини и по принцип не споделят домакинствата.

Ако те не споделят генетичен произход и не споделят домакинство, на какво тогава се дължи сходството в продължителността на живота на тези хора?

Като се върнаха към впечатляващия си набор от данни изследователите успяха да извършват анализ, който показва, че браковете са сключвани между хора със сходни характеристики.

Избирайки партньори с подобни черти, това повлиява на продължителността на живота им.

Разбира се, не можете лесно да отгатнете дали потенциалният партньор ще бъде дълголетник. "Обикновено хората се женят преди някой от тях да е умрял", шегува се Руби. Тъй като не може предварително да се разбере продължителността на живота на някого, подборът трябва да се основава на други характеристики.

Основата на този избор на партньор може да бъде генетична или социокултурна - или и двете. Един негенетичен фактор са  доходите, които също оказват влияние върху продължителността на живота и богатите хора често се женят за други богати хора, а това би довело до съпоставима продължителност на живота.

Същото би се случило и за по-контролирани от генетиката особености - например високите хора предпочитат високите съпрузи и височината е свързана по някакъв начин с продължителността на живота.

Коригирайки с тези ефекти на полов подбор, новият анализ установи, че наследствеността влияе най-вероятно не повече от 7 %, може би и по-малко.

Изводът е, че колко дълго ще живеете не зависи кой знае колко от гените ви.