"Извънземни микроби". Учените отиват в Оман, за да изследват местен скален феномен

Учени изучават микроорганизми на Земята, за да получат представа за живота на други планети

Ваня Милева Последна промяна на 29 април 2022 в 00:01 7871 0

Водещият автор Алта Хауелс (вляво), съавторът Алисия Кокс (вдясно) и съавторът Джеймс Леонг (седнал) вземат газови проби за анализ на водорода, преглеждат полеви бележки и анализират водната химия на спектрофотометъра в Оман за това изследване. Кредит: Kirt Robinson

Екип учени пристига в Оман, за да проучи конкретен феномен, който засяга местни скали, наречен "серпентинизация".

Въпросният феномен е много интересен, тъй като тези уникални скали не само предоставят ценна информация за дъното на океана и горната мантия на Земята, но и могат да съдържат улики за живота на други планети.

Серпентинизацията е уникален геоложки процес

Както се обяснява в съобщението на Университета на Аризона, серпентинизацията е уникален геоложки процес, който възниква, когато богатите на желязо или магнезий вулканични скали химически взаимодействат с циркулиращата вода, променяйки минералогията си и произвеждайки водород.

Изследователите анализират група скали близо до голяма плоча от древно морско дъно. Сред тези скали има и ултраосновни магматични скали от горната мантия, наречени семаилски офиолити.

Тези скали преминават през уникален процес, при който водата реагира с тях и се създава водороден газ. След това този газ се използва от микроорганизми, които го окисляват и произвеждат енергията, от която се нуждаят.

Феноменът може да съществува в цялата Вселена

Познанията на феномена ще се окаже полезно по-специално, за да се разбере как да се направят новите инструменти, с които сондите ще трябва да оборудват, в случай че бъдат изпратени до космически обекти в Слънчевата система, където има подобни скали.

Серпентинизацията всъщност е процес, който всъщност може да съществува в цялата Вселена, както обяснява Алта Хауелс (Alta Howells), един от изследователите, участващи в проучването. Някои улики, свързани с факта, че това явление може да съществува, вече са идентифицирани на луната на Юпитер Европа и на спътника на Сатурн Енцелад.

Метаногенни бактерии

Изследователите анализират метаногенни микроорганизми, бактерии, които отделят метан чрез окисляване на водород заедно с въглероден диоксид. Смята се, че метаногенните бактерии са се развили на ранен етап от историята на живота на Земята.

Изследователите откриват, че не във всички екосистеми, в които се наблюдава серпентинизация, има метаногенни микроорганизми. В някои среди други организми могат да бъдат по-разпространени, например такива, които използват сулфати за получаване на енергия.

Концептуална диаграма на процеса на серпентинизация в Оман. На повърхността могат да се смесват серпентинизираната течност, разредена от повърхностна вода и оттока от валежите, което води до геохимични градиенти. Вградената снимка показва едно от местата в това изследване, където повърхностна вода леко се смесва в серпентинизирана течност. Кредит: Howells et al.

Бактериите, редуциращи сулфати, може да не бъдат открити

Бактериите, които използват сулфати за получаване на енергия, както обяснява Хауелс, не произвеждат метан и следователно на теория не могат да бъдат идентифицирани от инструментите, които са предназначени да търсят живот в други светове.

„Изискването за енергия е основно за целия живот на Земята“, коментира Хауелс. „Ако можем да разработим прости модели, при които параметър за прогнозиране на появата и активността на живота на Земята, е начинът за снабдяване с енергия, можем да разгърнем тези модели в изследването на други океански светове“, обяснява Хауелс.

Справка: Alta E. G. Howells et al, Energetically Informed Niche Models of Hydrogenotrophs Detected in Sediments of Serpentinized Fluids of the Samail Ophiolite of Oman, Journal of Geophysical Research: Biogeosciences (2022). DOI: 10.1029/2021JG006317