Къде ще падне следващият метеорит

Най-малко такава опасност застрашава жителите на екваториалните страни на Африка, Азия и Америка. Метеоритите е по-вероятно да паднат в северната част на Русия и Европа

НаукаOFFNews Последна промяна на 19 януари 2018 в 11:12 10333 0

Кои региони на Земята са в най-голям риск от падащи метеорити - това установиха учени-планетолози от Колумбия.

Най-малко такава опасност застрашава жителите на екваториалните страни на Африка, Азия и Америка. Метеоритите е по-вероятно да паднат в северната част на Азия и Европа, обобщава сайтът на Университета на Колумбия.

Констатациите на изследователите са публикувани на сайта arXiv.org.

Падането на метеорит на Земята не е нещо изключително - това е естественият начин, по който работи Слънчевата система. Ние сега просто следим по-внимателно този нормален планетарен процес.

На 17 януари 2018 метеорит с големина няколко метра навлезе в атмосферата над Мичиган и експлодира над Детройт. Преди няколко месеца огромно огнено кълбо избухна в небето на Аризона.

Тези две скорошни събития са сравнително незначителни в сравнение с падането на метеоритите Челябинск и Тунгуска. Епицентрите на тези метеорити обаче са само на 2300 километра един от друг. Това изглежда голяма дистанция за човешките стандарти, но е малко за голяма планета като Земята.

Колумбийските изследователите изчисляват, че географската област, обграждаща двата епицентъра, представлява само 3,4% от общата площ на Земята. Те изчисляват, че вероятността  две почти последователни големи попадения да се  случат на такава малка площ е около 10%, което означава, че трябва да се изчакат 4000 години за да се стане случайно отново.

Това кара изследователите да се замислят кои точки на Земята са най-уязвими от падането на метеорит.

Според изследователите, метеоритите падат с по-голяма вероятност на определени места на Земята.

Следвайки тази идея, учените създават компютърен модел на Слънчевата система с помощта на метод, наречен "Гравитационно трасиране на лъчи" или GRT (Gravitational Ray Tracing) за кратко, вдъхновен от компютърната техника, използвана за създаване на фотореалистични изображения за игри и филми. Техниката се нарича "Ray Tracing" и е използвана в продължение на десетилетия от компании като Pixar за емблематични филми като Toy Story.

В компютърния модел на колумбийските учени ролята на астероидите играят своеобразни "лъчи", които се движат от Земята в посока на групи от реални небесни тела, а не обратното. Този подход  позволява да се ускорят значително изчисленията.

С помощта на подобен модел, учените отчитат колко често астероид с размера на Тунгуския метеорит или Челябинския е възможно да падне на земята и опредеят най-опасните и безопасни зони на повърхността на планетата.

Карти, показващи относителната вероятност за попадение на повърхността всичко на Земята към датата и часа на Тунгуския метеорит (горе) и Челябинскския (долу). Черните звезди маркират позицията на ударите. Червените цветове показват местата на по-голяма вероятност, а сините съответстват на по-малко възможните позиции именно в този момент. Кредит: Zuluaga и Sucerquia (2018)

По принцип, както отбелязват изследователите, по-рядко такива инциденти заплашват екваториалните и тропическите райони на света - Югоизточна Азия, Централна Африка и Южна Америка, а по-често - полярните и умерените ширини на Европа, Русия и Канада. От друга страна, позицията на "огнищата на метеоритна опасност" непрекъснато ще се изменя с течение на времето, така че всеки регион на планетата по принцип може да стане жертва на космическа скала.