Как "добрият холестерол" помага на коронавируса да се промъкне в клетките

Ваня Милева Последна промяна на 30 ноември 2020 в 00:04 5398 0

Холестеролът има лошa репутация, но по своята същност не е „лош“ и е нужен за организма ни, за да изгражда клетъчни мембрани (на схемата в жълто), някои хормони и витамин D. Кредит: Wikimedia Commons

Ново изследване хвърли светлина върху това как „добрият холестерол“ може да помогне на SARS-CoV-2, вирусът, който причинява Covid-19, да се промъкне в клетките и да зарази организма.

Когато SARS-CoV-2 нахлуе в тялото, шиповият протеин на вируса се свързва с рецептор на клетката гостоприемник, известен като ACE2. Малко като ключалка и ключ, той отваря клетката и позволява на вируса да влезе. Новото изследване обаче подчертава ролята на друг рецептор, наречен SR-B1, който обикновено свързва липопротеин с висока плътност (HDL), по-известен като „добър холестерол“.

В изследването, публикувано в списанието Nature Metabolism, учени от Китай показават как шиповият протеин на вируса се прихваща към HDL холестерола и ефективно превзема механизма за усвояване на холестерола в клетката, за да получи достъп до клетките гостоприемници. Когато учените блокират SR-B1 холестеролния рецептор в клетките, това забавя проникването на вируса. Това е демонстрирано само в чашка Петри, но изследователите твърдят, че SR-B1 присъства в долните дихателни пътища, така че вероятно това е реален начин, по който вирусът може да зарази клетките.

Холестеролът е бяло мазно вещество, което циркулира в кръвта ни. Човешкият организъм може да синтезира сам по-голямата част (80%) от холестерола, който му трябва. Този холестерол, заедно с приетият от храната постъпват в черния дроб, откъдето се разпространява до всички клетки и тъкани на човешкото тяло. Въпреки че високият холестерол може да причини много здравословни проблеми, той по своята същност не е „лош“ и тялото ни много се нуждае от него, за да изгражда клетъчни мембрани, някои хормони и витамин D.

Няма място за още притеснения

Някои биха предположили, че новото изследване обяснява защо хората с Covid-19 и метаболитни разстройства като диабет или сърдечно-съдови заболявания, са по-тежко засегнати от инфекцията. Наистина хората с тези състояния са изложени на по-висок риск да се разболеят фатално от Covid-19, но експертите твърдят, че най-вероятно имат по-висок риск от Covid-19 поради други фактори.

„Знаем, че хората с диабет, сърдечни заболявания и хора от BAME [с африкански, азиатски и малцинствен етнически произход], които са изложени на по-висок риск от Covid, често имат по-ниски нива на HDL-C, така че няма очевидна връзка“, коментира д-р Рияз Пател (Riyaz Patel), професор по кардиология в Университетския колеж в Лондон, неучаствал в изследването.

„По същия начин не трябва да се тревожат и тези с високи нива на HDL-C, тъй като нищо не предполага, че те са изложени на по-висок риск от Covid. Ако не друго, факторите, които повишават HDL-C (като редовните физически упражнения) са много по-важни за защита срещу влошаване на здравето като цяло“.

„Хората с диабет или сърдечно-съдови заболявания обикновено имат по-ниски, а не повишени концентрации на HDL в плазмата си, така че това не би обяснило защо са изложени на повишен риск от сериозни усложнения от Covid-19. Те вероятно са изложени на по-висок риск от Covid-19 поради други фактори “, добавя професор Дейвид Лийк (David Leake) от Института за сърдечно-съдови и метаболитни здравни изследвания към Университета в Рединг, Великобритания.

Въпреки това, независимите експерти отбелязват, че изследването е „интересно и изцяло ново“. Една от най-обещаващите части на изследването е, че то може да проправи пътя към нови лечения срещу Covid-19. На теория лекарството, блокиращо SR-B1 холестероловия рецептор, може да помогне за ограничаване на инфекцията с SARS-CoV-2. Като се има предвид значението на SR-B1 за други функции в тялото, това може да не е лесна задача.

Ролята на SR-B1 в трафика на холестерол и RCT. Кредит: SR-B1: A Unique Multifunctional Receptor for Cholesterol Influx and Efflux, PMID 2018

Като регулатор на съдържанието на холестерол в плазмената мембрана, SR-B1 (scavenger receptor, class B type 1 - почистващият рецептор, клас В тип 1) стимулира усвояването на мастноразтворими витамини, както и навлизането на вируси в клетките гостоприемници, според проучване от 2018 г. Функционирането на SR-B1 в крайна сметка засяга програмираната клетъчна смърт, женската плодовитост, възпалението на съдовете и индуцираната от начина на хранене атеросклероза и инфаркт на миокарда. SR-B1 също е идентифициран като потенциален маркер за диагностика и прогноза на рака. И накрая, свързаният с SR-B1 селективен път на поглъщане на HDL-холестериловите естери сега се оценява като вход за доставяне на терапевтични и диагностични средства.

HDL-scavenger receptor B type 1 facilitates SARS-CoV-2 entry