22 октомври 2020

Какво ще се случи с окото ви, ако гледате през телескоп залеза на слънцето

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 май 2016 в 15:47 46950
Снимка: www.jonrosie.com

Всъщност нищо страшно не може да се случи с очите ви, ако гледате слънцето, когато е ниско над хоризонта, нито с бинокъл, нито с телескоп.

Но не гледайте преди залез слънцето, не и преди да е докоснало хоризонта, защото ще ви прогори дупка в окото, което бе демонстрирано в тази статия

Когато слънцето е близо до хоризонта, лъчите му преминават много по-дълъг път през атмосферата.

Атмосферната маса (Airmass) е безразмерна величина, която изразява дължината на пътя на светлинния лъч в еднородна атмосфера и може да се изчисли по следната формула:

където k=R/H е отношението на радиуса на Земята към височината на еднородната атмосфера ( k=800), h е ъгълът на височината на слънцето, разстоянията R, H и L:

Тъй като при залез h = 0, формулата се изражда в

По този начин получаваме L = 40, т.е. до хоризонта слънчевият лъч преодолява четиридесет пъти повече въздух, отколкото в зенита си. Ако се пресметне в звездни величини:

Където:

m е наблюдаваната звездна величина
m0 - яркост на звездата без атмосфера
Δm - атмосферно поглъщане в зенита в звездни величини
L - въздушна маса

Да приемем, че Δm е 0.35. Звездната величина на Слънцето в зенит е m0= ​​-26. 7, тогава за залез слънце се получава -12. 7, което на практика съвпада със стойността за пълнолуние и съответства на спад в яркостта 400 000 пъти. А луната може да се гледа без филтър. Ъгловият диаметър на слънцето и лунният диск е почти един и същ.

*Магнитудът (звездната величина) е мярка за яркостта на звездите или на други небесни обекти. На скалата на звездните величини, по-малките стойности съответстват на по-голяма яркост и обратно. Скалата на звездните величини е логаритмична. Ярките звезди условно се наричат звезди от 1-ва звездна величина. За пример магнутидът на Слънцето е -26,73, а на най-слабата наблюдаема звезда е 23,5. Сириус е със звездна величина -1.3

В прашната градска среда също можете да гледате залеза с невъоръжено око. Ако сте в планината, където въздухът е чист, бъдете внимателно, защото Δm е около 0.2 и L спада леко.

Все пак при залез е много по-светло, отколкото при пълнолуние през нощта. Това е така, защото при залез слънце околното пространство се осветява не само от пряката светлина на слънцето, а и разсейването на светлината в горните слоеве на атмосферата.