Какво може да се види в нощното небе през април 2016

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 април 2016 в 13:00 11808 0

През този четвърти месец от годината Слънцето се движи в съзвездието Риби до 18 април, а след това се премества в съзвездието Овен.

Продължителността на деня се увеличава бързо и остава все по-малко време за наблюдение на тъмното небе, но за любителите астрономи април 2016 е един много интересен месец, защото може да се наблюдават планетите Меркурий, Марс, Юпитер и Сатурн, може да се види комета и да се насладим на метеорния дъжд Лириди.

Да не забравяме, че никога не трябва да гледаме обекти, които са близо до Слънцето без адекватна защита. Никога да не гледаме през телескоп, бинокъл или други оптични устройства към Слънцето без слънчев филтър.

Луни и планети

Меркурий

Планетата, която е най-близо до Слънцето, ще се движи заедно със него към съзвездието Риби до 5 Април, след което преминава в съзвездието Овен. Меркурий е видима в вечерното небе с максимално отдалечаване (елонгация) от 20 градуса на 18 април. Може да я откриете на западния хоризонт под формата на доста ярка звезда от величина -0,3m (*магнитуд).

*Магнитудът е мярка за яркостта на звездите или на други небесни обекти. На скалата на звездните величини, по-малките стойности съответстват на по-голяма яркост и обратно. Скалата на звездните величини е логаритмична. Ярките звезди условно се наричат звезди от 1-ва звездна величина. За пример магнутидът на Слънцето е -26,73, а на най-слабата наблюдаема звезда е 23,5. Сириус е със звездна величина -1.3

В периода на видимост може да се наблюдава в телескоп като малък диск, постепенно се превръщащ в полукръг, а след това в сърп с максимален размер от 10 дъгови секунди. Най-добра видимост ще има през нощта между 5 и 25 април над западния хоризонт.

Венера

Венера се движи заедно със Слънцето от съзвездието Водолей като от първия ден от месеца преминава в съзвездието Риби, което ще остане през целия период. Сутрешната видимост на планетата приключва и тя постепенно преминава пред Слънцето (съединението е през 6 юни) и не се вижда с невъоръжено око - ъгловото отдалечаване на запад от Слънцето през последния месец е намалял от 18 до 10 градуса. Видимият диаметър на Венера е около 10, а фаза е близо до 1 при магнитуд около -3,9m. На 6 април Луната ще покрие Венера през деня.

Марс

Червената планета през април 2016 може да се намери в близост до звездата Антартес в съзвездие Змиеносец (Ophiuchus) в края на нощта над източния и южен хоризонт. Тази планета има видим магнитуд от -0.5 през април 2016, но става все по-ярка - до -1.4m, а видимият диаметър се увеличава от 11,7 до 16,0 - Марс се приближава към Земята.

Юпитер

Юпитер, най-голямата планета в нашата Слънчева система, ще продължи през април 2016 г. да бъде ярък обект в нощното небе и да се движи към съзвездието Лъв. Газовият гигант ще може да се наблюдава почти цяла нощ. Ъгловият му диаметър намалява от 43.7 до 40.9 с магнитуд от -2,4m до -2,1m.

Дори с бинокъл и малък телескоп ще са ясно видими ивиците и други подробности на повърхността на планетата. От събота, 9 април 2016 четирите най-големи луни на Юпитер, наречени "Галилееви луни" вече ще може да се виждат с бинокъл. Отвътре навън това са Европа, Йо, Ганимед и Калисто. В понеделник, 18 април, четирите Галилееви луни могат да се намерят на изток от планетата Юпитер.

Сатурн

Сатурн, със своя великолепен пръстен е видим през втората половина на нощта през април 2016 г. и ще бъде  9 ° до 7 ° източно от планетата Марс. Тази красива планета ще има магнитуд 0,5 и ще видима в съзвездие Змиеносец (Ophiuchus).

Двата отдалечени газови планети в нашата Слънчева система, Уран и Нептун, ще бъдат видими през април  2016 г. в съзвездията Риби и Водолей. Уран ще има виден магнитуд от 6,2m, Нептун - 7,8 m. Това позволява двете планети да се наблюдават само с средни и големи телескопи.

В петък, 22 април 2016, ще има пълнолуние.

Кометата C/2013 X1 PANSTARRS

Кометата C / 2013 X1 (PANSTARRS) през януари 2016 г. Снимка: Travis Deyoe/Mount Lemmon SkyCenter/University of Arizona

Между 14 април и 11 юни 2016 можем да наблюдаваме кометата C-2013 X1 (PANSTARRS) в сутрешното небе. Тази комета в сряда, 20 април 2016  е в перихелий и точно преди него ще бъде между съзвездията Пегас и Риби. Тази непериодична комета е открита през декември 2013 г. с Panoramic Survey Telescope и Системата за бързо реагиране (Rapid Response System) и от тук идва името й - PANSTARTS. По време на перихелия си тази комета ще бъде на разстояние от около 1.31 AU (астрономически единици) от Слънцето и 1,96 AU от Земята. По това време видимата й яркост ще е приблизително с магнитуд 5.7m. Най-доброто време да се наблюдава кометата C / 2013 X1 е около 11 юни 2016, когато този обект ще достигне магнитуд от 4,7m. Това прави комета видима с малки телескопи.

През април ще се вижда още една комета - Catalina (C/2013 US10), която бавно ще се премества по съзвездието Персей с магнитуд снижаващ се до 11m.

Звездното небе през април 2016 г.

Метеорният дъжд Лириди

От около 19 до 25 април 2016 могат да се видят метеорите Лириди в нощното небе, които както подсказва името им ще идват от посоката, където е съзвездието Лира. Максимумът на метеорен дъжд тази година се пада в петък, 22 април 2016 г. и ще е на около 71° височина над хоризонта. По време на максимума при идеални метеорологични условия, ще могат да се преброят 15 метеора на час. Метеорите, ​​популярно известни като "падащи звезди", всъщност са малки парчета скали и отломки, които навлизат в земната атмосфера при високи скорости, след което изгарят при надморска височина от около 100 км. В деня на максимума, Луната ще бъде в пълнолуние, така че тази година условията за наблюдение на Лиридите няма да са благоприятни. Този метеорен дъжд се характеризира с бързи и ярки метеори.

Видео на телескопа "Хъбъл" с астрономическата прогноза за април 2016: