Китай ще похарчи 2,3 млрд долара за изучаване на гравитационните вълни

Наука ОFFNews Последна промяна на 17 февруари 2016 в 14:00 4009 0

В следващите 15-20 години, Китай ще пусне три нови сателита, чрез които ще се наблюдават гравитационните вълни от космоса, съобщи порталът phys.org.

Съществуването на гравитационните вълни намери пряко доказателство в първо по рода си наблюдение, обявено на 11 февруари тази година.

Китайските учени са започнали три отделни проекта за изследване на гравитационни вълни, съобщи агенция "Синхуа" на 12-ти, ден след сензационното откритие на американските изследователи, потвърждаващо прогнозата от преди век на Айнщайн.

Китайските астрофизици ще започнат своя амбициозна космическа програма за изучаване на гравитационните вълни на стойност 15 млрд юана или 2,3 млрд долара. Така Пекин вижда възможност страната да се превърне в "световен лидер" в областта.

В близките 15−20 години Китай ще пусне три нови спътника в рамките на програма "Тайдзи", наречена на понятието "върховно добро" от китайската философия, символизирано от знака ин и ян. Чест от оборудването на сателитите ще е собствено производство, а част - на Европейската космическа агенция, проект ELISA.

Освен предложеното от Университета в Гуанджоу изстрелване на сателити в космоса, специално за проекта в Тибет ще бъде изграден център за наблюдение и лаборатория с площ над 10 000 кв. м по предложение на Института по физика на високите енергии към Китайската академия на науките.

"Китай трябва да работи повече в областта на теоретична физика, за да стане водеща нация в областта на технологиите и науката. Проучването на гравитационни вълни има научно значение, което води до откриването на минерали или водни ресурси" - заяви Ли Мяо, декан на Института по астрономия и космически науки от Университета Чжуншан.

Миналата седмица, учените от гравитационно-вълновата обсерватория LIGO в САЩ заявиха, че са регистрирали гравитационни вълни в резултат на сблъсък на две черни дупки преди 1,3 милиарда години.