Колко странен би бил светът, ако беше плосък?

Ваня Милева Последна промяна на 27 юли 2021 в 08:12 9418 0

Пропагантна илюстрация на обществото "Плоска Земя" .

Земята е кълбо - това знаят и децата. Но как би изглеждало ежедневието ни, ако Земята беше плоска? В крайна сметка някои хора наистина вярват, че Земята е плоска.

Ако обаче поради някакви причини наистина живеехме върху странен диск със слънце и въртящ се като космическа въртележка, Земята нямаше да се държи като планетата, която познаваме днес.

1. Кажете сбогом на гравитацията (поне такава, каквато я познаваме)

На първо място, една планета като палачинка не би трябвало да има гравитация. Не е ясно как гравитацията ще работи или ще бъде създадена в такъв свят, отбелязва Джеймс Дейвис (James Davis), геофизик от Обсерваторията на Ламонт-Дохърти на Колумбийския университет.

Това е много важно, защото гравитацията обяснява широк спектър от земни и космически явления. Тази сила кара ябълката да падне от дървото, а също и кара Луната да обикаля около Земята и всички планети около Слънцето.

Хората, които вярват в плоска Земя, предполагат, че гравитацията ще тегли право надолу, но няма основания това да е така - освен чрез някаква магия. Това, което знаем за гравитацията, предполага, че гравитацията би издърпала всичко към центъра на диска - Северния полюс. Колкото повече се отдалечаваме от центъра, гравитацията ще притегля все по-хоризонтално. Това би имало някои странни въздействия, като изсмукване на цялата вода към центъра на света и дървета и растения, които ще растат силно наклонено, тъй като се развиват в обратна посока на гравитационното привличане, обяснява Джеймс Дейвис.

Гравитропизмът е гравитационният процес, който насочва корените на растението да растат надолу, а стъблото - нагоре. Ако гравитацията се промени, за да се ориентира към Северния полюс, бихме могли да видим растения, които функционират странно. Кредит:  Flickr (CC BY-SA 2.0)

За да се оформи космическо тяло в диск (а не кълбо), трябва да се върти много бързо, обяснява Дейвид Стивънсън (David Stevenson), планетарен учен от Калифорнийския технологичен институт в Пасадена, Калифорния. За съжаление това би унищожило планетата, като я разкъса на малки частици. В средата на 19-ти век астрономът Джеймс Клерк Максуел (James Clerk Maxwell) доказа математически, че солидна, подобна на диск форма не е стабилна конфигурация в космоса, в работа, посветена на пръстените на Сатурн. Изследванията на Максуел тогава прогнозираха, че пръстените на Сатурн ще се състоят от много малки, несвързани частици - и се оказва прав. Неговите математически изчисления обясняват и защо няма в галактиката дискове с размер на планетата.

Във всеки случай смачканата плоска Земя няма да просъществува дълго. В рамките на няколко часа силата на гравитацията ще притисне планетата обратно в сфероид. Гравитацията действа еднакво от всички посоки, което обяснява защо планетите са сфери (или почти сфери - в зависимост от скоростта на въртене на планетата, тези сили да работят срещу гравитацията, създавайки лека издутина на екватора. Стабилна, подобна на твърд диск Земя просто не е възможна при реални условия на гравитацията, както показват математическите изчисления на Максуел.

И след като няма гравитацията, всичко на нашата планета бързо губи смисъл.

2. Сбогом на атмосферата

Изглед на земната атмосфера от Международната космическа станция. Кредит: ESA/NASA/Tim Peake

Без гравитация плоската Земя вече нямаше да може да задържа слоя от газове, наречен атмосфера. Силата на гравитацията е това, което задържа този воал около нашата планета. И без това защитно одеяло небето на Земята би почерняло, защото светлината, излъчвана от слънцето, вече нямаше да се разсейва, когато навлиза в земната атмосфера и боядисва небето в познатото синьо, което виждаме днес. Загубата на атмосферно налягане би изложила растенията и животните на космическия вакуум, което ще доведе до задушаване за секунди, пише в BBC Science Focus Луис Вилазон (Luis Villazon), зоолог и педагог.

Без атмосфера, заобикаляща планетата, водата първо ще кипне заради космическия вакуум. Това е така, защото водата кипи, когато нейното налягане на парите се равни с това на атмосферата, така че по-ниското атмосферно налягане означава по-ниска точка на кипене. Без атмосфера, която да подпомогне затоплянето на планетата, температурата на повърхността също ще спадне, което води до бързо замръзване на останалата вода. Но това не е лоша новина, тъй като дълбокоокеанските организми като хемосинтезиращите бактерии, които не се нуждаят от кислород, могат да оцелеят - Deinococcus radiodurans се възстанови след една година излагане на ниска земна орбита извън Международната космическа станция.

3. Облачно с възможност за страничен дъжд

Как някои плоски земници картографират планетата. Арктика е в центъра, а „ледена стена“ около краищата уж предотвратява падането на хората. Изображение: Wiki Commons

Ако пък пък по някаква магия има гравитация, тя ще притегля към центъра на планетарния диск, който в този случай е Северният полюс. Тогава валежите също биха гравитирали към това място. Това е така, защото валежите падат на Земята заради гравитацията и следователно ще падат към точката на най-силно гравитационно привличане.

Само в центъра на диска времето ще се държи така, както го познаваме на Земята - падайки право надолу. Колкото по-далеч отиваме от центъра, толкова по-хоризонтални ще бъдат валежите. Водата в реките и моретата също ще текат към Северния полюс, което означава, че огромни изпъкнали океани ще се събират в центъра на планетата, като практически няма вода по краищата, отбелязват учени от обсерваторията Ламонт-Дохърти от Колумбийския университет.

4. Някои пътувания ще продължат ужасно дълго

Ето как Япония атакува Пърл Харбър според плоскоземците. Кредит: reddit

Може да се очакват по-продължителни пътуване, не само поради проблеми с навигацията без GPS (няма как да има глобална навигационна сателитна система), но и поради разстоянията, които трябва да се изминат.

Според плоскоземците, Арктика се намира в центъра на планетата, а Антарктида образува гигантска ледена стена около ръба. Тази стена удобно спира хората буквално да не паднат от Земята. Но ако не можем да летим около земното кълбо и вместо това сме принудени да летим през него, времето за пътуване ще се увеличи значително. Например, за да се стигне от Австралия (която е едната страна на картата с плоска Земя) до станция МакМердо в Антарктика (от другата страна на картата с плоска Земя), ще трябва да се прелетят цяла Арктика, както и Северна и Южна Америка. Трябва да се откажем от пътуванията през Антарктида (въпреки че това е постигнато много пъти на кълбовидната Земя), тъй като тази досадна ледена стена би предотвратила такова пътуване.

5. Движението на тектоничните плочи и сеизмичността зависят от това, че Земята е кръгла

Проекция на тектонските плочи. Кредит: Wikimedia Commons

Движението на тектоничните плочи и сеизмичността зависят от това, че Земята е кръгла, тъй като само върху сфера всички плочи се прилепват по логичен начин, отбелязва Дейвис. Движенията на плочите от едната страна на Земята влияят на движенията от другата. Областите на Земята, където се създава земна кора като Средноатлантическия хребет, са уравновесени от места, където кората потъва като зоните на субдукция.

На плоската Земя нищо от това не може да бъде адекватно обяснено. Трябва да има и обяснение за това какво се случва с плочите на края на света. Човек би могъл да си представи, че те могат да паднат, но това вероятно би застрашило предполагаемата стена, която пречи на хората да паднат от дисковидния свят.

6. Няма повече сияния и всички ще се опечем от космическите лъчи

Полярно сияние, заснето от астронавта на НАСА Джак Фишер на борда на Международната космическа станция. Кредит: NASA

В сърцевината на кълбовидната Земя, въртящият се разтопен метал, който обгражда нашето желязно ядро, генерира електрически токове, които от своя страна създават нашето защитно магнитно поле, което обгръща планетата ни като ябълка от единия полюс до другия.

Кредит: Wikimedia Commons

Но на плоска Земя, без твърдо ядро, генериращо магнитно поле, този защитен слой - магнитосферата - ще престане да съществува. И полярните сияния също. Тези зрелищни явления се образуват, когато заредените частици от слънцето се сблъскат с молекули кислород и азот в магнитосферата, където освобождават енергията си под формата на невероятно светлинно шоу.

Въпреки това липсата на полярни сияния би била най-малкото от нашите притеснения, тъй като Земята вече няма да бъде защитена от слънчевите ветрове. Земята и всичко на нейната повърхност ще бъдат бомбардирани с вредно слънчево лъчение, оставяйки безплоден свят, подобен на нашия съсед Марс, обяснява НАСА.

7. Всички ще виждаме едно и също нощно небе

На плоска Земя всички щяхме да имаме еднакъв изглед към нощното небе. Кредит: Wikimedia Commons

Една плоска Земя няма да бъде разделена на полукълба, както е в сегашното ни кълбо - така че нощта и денят няма да бъдат обърнати, в зависимост от това дали сте в Северното или Южното полукълбо. Също така, нощното небе ще бъде едно и също, независимо къде сте на планетарния диск. Това със сигурност ще улесни наблюдението на звездите, тъй като няма да се налага да се пътува до другото полукълбо, но ако всички споделяхме един и същ изглед само на една част от нощното небе, щяхме да пропуснем многото наземни открития, направени поради нашия достъп до 360-градусов изглед на наблюдаваната Вселена от Земята. Трябва да разчитаме единствено на космически телескопи, за да разширим възгледа си за космоса.

8. Ураганите ще останат в миналото

Ураганът Флорънс, заснет от Международната космическа станция. Кредит: NASA

Всяка година ураганите (наричани още тайфуни и циклони в зависимост от местоположението, където се образуват) причиняват безпрецедентни щети. През 2017 г. само ураганът "Харви" е причинил щети на стойност 125 млрд. долара на САЩ, според NOAA.

Опустошителният въртящ се характер на тези тропически бури произтича от ефекта на кориолисовите сили на Земята , който кара бурите в Северното полукълбо да се въртят по посока на часовниковата стрелка, а тези в Южното полукълбо - срещу часовниковата стрелка. Въпреки това, на неподвижна, плоска Земя няма да се генерира силата на Кориолис. След като липсват кориолисовите сили, това означава и че няма да има никакви урагани, тайфуни и циклони. Това е и причината да липсват тези видове бури между пет градуса северно и южно от екватора, тъй като степента на силата Кориолис е нула на екватора, пояснява НАСА.

8 ways life would get weird on a flat Earth, Live Science