06 февруари 2023
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Костите на някои хора може да станат черни. Защо?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 ноември 2022 в 00:01 21730
Кредит: RadiologyInfo.org

Един младеж, потребител на TikTok, предупреждава хората за факта, че човешките кости, при определени редки обстоятелства, могат да почернеят. Той разказва историята си на своите последователи за това как е открил, че има „болест на черните кости“ при посещение при зъболекаря.

„Костите ми са черни. Като че ли костите в тялото ми са черни“, съобщава в TikTok Арчи. „Защото имам нещо, наречено „миноциклинова“ черна костна болест.“

По време на гимназията Арчи взема миноциклин (вид тетрациклинов антибиотик, продаван и у нас) за лечение на акне. В продължение на години не изглежда това да има никакви странични ефекти. Но когато поникват мъдреците на Арчи, той веднага забелязва проблема.

„Мъдрецът ми се показа и беше черен и си казах „о, боже, зъбите ми се развалят“, разказва той във видеото в TikTok. „Оказва се, че челюстта ми е черна, а вероятно и останалата част от черепа ми и повечето от костите [също са черни] според моя лекар.“

@archiebeshort This is my video! It was intended for this account originally. Oops! #raredisease #blackbones ♬ original sound - Archie

Останалите зъби на Арчи, появили се преди да започне да използва лекарството за акне, са останали бели.

Миноциклинът се използва широко за лечение на няколко състояния, включително акне и розацея. Някои също използват това лекарство не по предназначение за ревматоиден артрит. Дългосрочната употреба на миноциклин увеличава вероятността от развитие на неблагоприятни ефекти, свързани с пигментацията.

Тетрациклините са широкоспектърен клас антибиотици, които имат неясни действия с потенциално трайни ефекти върху костния метаболизъм. Първоначално изолиран от бактериите Streptomyces, тетрациклинът се оказа ефективно лечение на Gram +/- инфекции. Появата на резистентни бактериални щамове наложи разработването на агенти от по-късно поколение, включително миноциклин, доксициклин, тигециклин, сарециклин, омадациклин и еравациклин.

През 1957 г. бе установено, че тетрациклините действат като костни флуорохромни маркери поради високия им афинитет към костната минерална матрица. През следващото десетилетие изследователите разбраха, че тези съединения се задържат в костния матрикс на високи нива след прекратяване на антибиотичната терапия.

Проучвания през този период предоставят доказателства, че тетрациклините могат да нарушат пренаталното и ранното постнатално развитие на скелета. Понастоящем тетрациклините най-често се предписват като дългосрочна системна терапия за лечение на акне при здрави юноши и млади възрастни. Изненадващо, влиянието на тетрациклините върху физиологичното костно моделиране/ремоделиране е до голяма степен неизвестно.

Откриването на оцветена кост по време на операция може да бъде объркващо и тревожно за ортопедичните хирурзи. Необикновено оцветената кост може да е сигнал за сериозни проблеми за целостта и здравето на костта.

Една 52-годишна жена, както е описано в доклад за случай, публикуван в Journal of Orthopedic Surgery and Research, е приемала миноциклин за лечение на акне в продължение на около 32 години, когато е била оперирана за артропластика на колянна става. По време на тази операция нейните хирурзи откриват, че костите й са били оцветени в черно заради т. нар. "болест на черните кости".

Въпреки че операцията продължава и е успешна, те предупреждават други лекари, че трябва да са наясно със състоянието и потенциалните ефекти на миноциклин, за разлика от други по-тревожни причини за оцветяване на костите.

„Миноциклиновата болест на черните кости е рядка находка, която може да предизвика безпокойство, когато се срещне неочаквано“, пише екипът в своя доклад. "В момента няма съобщения за лоши последствия при наличието на това заболяване; въпреки това хирурзите трябва да изключат алтернативни причини за оцветяване на костите, когато историята е неясна."

Освен и употребата на миноциклин, съществуват множество причини за пигментиране на коста, включително охроноза, метаболитни костни заболявания, метални отлагания, некроза, метастатично заболяване. Веднъж започнал, процесът на оцветяване е бърз и постоянен, но черната костна болест (когато е причинена от миноциклин) е доста доброкачествена и не е свързана с некроза или тъканна смърт.

Въпреки че състоянието не е напълно разбрано, има предположения за възможни механизми за оцветяването.

"Миноциклин хидрохлорид се свързва лесно с плазмените протеини, разтворим е в липиди и има голяма абсорбция в тъканите и течностите. Миноциклинът се разгражда до черен продукт, който може да се отложи в различни тъкани. Тъмната пигментация в костите обикновено съдържа желязо и калций", обясняват лекари, оперирали мъж с подагра.

„Смята се, че черната пигментация на костите от миноциклин възниква заради това, че тривалентното желязо се свързва с окисленото лекарство в развиващата се кост“, пише екип, разглеждащ пет случая на рядко заболяване в Clinics in Orthopedic Surgery. „И за сметка на натрупването на неразтворим хинин от разграждането на ароматния пръстен на лекарството в зрялата кост.“

Оцветяването на костите е рядко и най-често се наблюдава в устната кухина в стоматологичния кабинет, което представлява около 20 процента от документираните случаи.

„През годините видях няколко възрастни пациенти, които имаха постоянно присъщо оцветяване на зъбите си в резултат на приема на антибиотика тетрациклин, когато са били деца през 50-те и 60-те години“, разказва зъболекарят Оли Юпес пред IFLScience.

„За щастие, медиците [във Великобритания] спряха да предписват тетрациклини на младежи под осем години още в края на 70-те години на миналия век, когато бе открито, че антибиотикът е отговорен за понякога дълбоки, често ивични оцветявания в короните на развиващите се зъби.“

„В тежките случаи, които видях, простите процедури за избелване на зъбите не бяха ефективни, тъй като петното бе здраво вградено в зъбния емайл и затова на пациентите бяха поставени порцеланови или композитни фасети, за да прикрият оцветяването"

Пигментацията е общопризната нежелана реакция, свързана с повечето лекарства от семейството на тетрациклините, засягаща кожата, ноктите, зъбите, устната лигавица, кости в устната кухина, очни структури, хрущял, щитовидна жлеза и други вътрешни органи. Лечението на оцветяването заради миноциклин е спиране на лекарството. Хиперпигментацията на кожата и ноктите може да избледнее с времето. Пигментацията на зъбите обикновено е постоянна. Хиперпигментацията на устната лигавица обикновено изчезва с времето. Костната пигментация е необратима, но няма съобщения за намален капацитет за заздравяване на костите поради споменатата пигментация. 

Справка: 

Tetracyclines and bone: Unclear actions with potentially lasting effects
Amy J Warner 1, Jessica D Hathaway-Schrader 2, Rena Lubker 3, Christopher Davies 4, Chad M Novince 5
PMID: 35248788 PMCID: PMC9035080 (available on 2023-06-01) DOI: 10.1016/j.bone.2022.116377

Steadman, W., Brown, Z. & Wall, C.J. Minocycline black bone disease in arthroplasty: a systematic review. J Orthop Surg Res 16, 479 (2021). https://doi.org/10.1186/s13018-021-02617-w

Източник:

TikTokker Discovers At The Dentist That His Bones Have Turned Black,  IFLScience

Blue Bone Discoloration: Incidental Finding During Foot Surgery Associated With Minocycline Intake
Hilda I. Serrano and Jeremy S. Dahlenburg, HMP Global


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.