На 23 януари 1862 роден математикът, който смяташе, че на поетите не им достига въображение за математика

Наука ОFFNews Последна промяна на 23 януари 2023 в 00:00 29636 0

Давид Хилберт

Давид Хилберт.

Попитали великия математик Давид Хилберт какво прави негов бивш ученик. "О, този ли, той стана поет, за математик той имаше твърде малко въображение".

Самият Хилберт е имал достатъчно въображение. В навечерието на 20-ти век Хилберт поставя 23 математически проблема, така че превръща Гьотингенския университет, където служи като професор, във водещ световен център на математическите изследвания.

Той поставя задача пред математиците редуцират всички съществуващи теории за краен, пълен набор от аксиоми и да се предоставят доказателства, че тези аксиоми са съвместими, като съгласуваността на по-сложните системи да бъде доказана посредством по-прости системи. Целта му е била да се изчисти математиката от парадокси и несъответствия или както описват тази епоха, "математиката бе навлязла в зоната на здрача".

В своята научна школа Хилберт не позволява никакви предразсъдъци - национални, сексуални или расови.

Давид Хилберт предлага за преподавател в Гьотинген през 1915 г. Еми Ньотер, която доказва една от най-полезните теореми за физиката, свързваща симетрията на пространството и времето и физичните закони за съхранение. Но опитите на Давид Хилберт да я направи доцент в Гьотинген се провалили заради предразсдъците на ръководството на университета. Тогава той заявил:

"Не разбирам защо пола на кандидата е аргумент срещу избирането ѝ за преподавател. Все пак тук е университет, а не мъжка баня!"

Когато Хитлер застава начело в Германия група от най-известните интелектуалци излизат с декларация "Към културния свят", в която казват, че застават твърдо зад фюрера. Хилберт отказва да подпише декларацията и изпада в немилост, но продължава математическите си изследвания. С болка преживява изгонването на колегите му с неарийски произход от университета, където остава почти сам. Нацистки министър на просветата го попитал: "А как е математиката в Гьотинген сега, след като тя се освободи от еврейското влияние?", А Хилберт му отговорил: "Математиката в Гьотинген? Няма повече такова нещо!"